Kirjoittaja Aihe: Eduskuntavaalit 2007  (Luettu 14184 kertaa)

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Eduskuntavaalit 2007
« : Helmikuu 15, 2007, 12:55:14 »
Olen tehnyt maikkarin ja ylen vaalikoneilla ja molemmat tyrkkää koko ajan jotain hemmetin Perussuomalaista... No, he ehkä osaiskin pitää meteliä (en tarkoita Halmeen kaltaista meteliä) mäjellä mutta kun mä en sitten yhtään pidä heidän ulkomaalaispolitiikastaan...
Mulle tärkeitä asioita on lasten hyvinvointi (tähän liittyy myös urheilu, mikäs sen parempi kuin fiksusti urheileva lapsi/nuori), ympäristö (ne saasteet, ne saasteet... huokaa yksityisautoileva laiskimus...) ja yleensäkin kaikkien ihmisten hyvinvointi.
Ketä kummaa mä äänestän?! Kokoomuslaiset vois olla lähinnä meikäistä mutta niiden ehdokkaat tuntuu täällä meillä päin olevan Keskustan Matti Vanhasen tyyliin TODELLA HARMAITA. Mä tahdon räväkän tyypin joka osaa positiivisella tavalla herättää huomiota. Siis muutenkin kun vetelemällä savuja tai ampumalla vaimoja...
Aiotteko te äänestää? Äänestätkö puoluetta vai henkilöä?
Mulle loppujen lopuksi puolueella ei ole väliä jos sopiva henkilö löytyy.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #1 : Helmikuu 15, 2007, 13:11:11 »
Aiotteko te äänestää? Äänestätkö puoluetta vai henkilöä?

Pelkkää henkilöä on aika vaikea äänestää, kun ääni menee puolueelle. Vaikka äänestäisi puolueen X ehdokasta Y, se ääni voi olla ratkaiseva saman puolueen ehdokkaalle Z.

Poissa maqpie

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 211
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #2 : Helmikuu 15, 2007, 13:29:38 »
Todennäköisesti menee ääni Itsenäisyyspuolueelle. Kaikkihan ne puhuu paskaa ja lupailee paskaa, mutta nuo puhuvat paskaa minun makuuni.

Poissa klage

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 272
  • Hellsinki Rock City!
    • Profiili
    • Tappara Fanclub Helsinki
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #3 : Helmikuu 15, 2007, 15:23:57 »
Taitaa porvareille mennä ääni. Yhden hiukan päälle parikymppisen "kokoomusjuniorin" jutut alkoivat vahingossa kiinnostamaan ja huomasin ajattelevani monista asioista suht samalla tavalla.  Ei tuo pelkää Natoa tai ulkomaalaisiakaan. Tärkeimpänä ominaisuuksina tietysti pokerin pelaaminen ja Veikkauksen monopolin vastustus ;)

Ps. ethän sinä maqpie voi olla edes tosissasi tuon itsepäisyyspuolueen kanssa. "Maamme itsenäisyys on palautettava"...hih. No ei vaan, ei yksi tykkää toisesta ja toinen toisesta.


Roskasakki - Vuodesta 2008

Poissa HAL9000

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #4 : Helmikuu 15, 2007, 15:25:22 »
"Henkilön äänestäminen" on modernien individualistien höpsötystä ja itsepetosta. Henkilön äänestämisellä voi olla jotain käytännön merkitystä vain jos äänestää erittäin marginaalisen puolueen (1 tai 0 edustajaa istumassa eduskunnassa) edustajaa. Jos äänestää suuren puolueen edustajaa, ääni menee käytännössä joka tapauksessa puolueelle - joko suhteellisen vaalitavan tai viimeistään puolueen ryhmäkurin takia. Ei siinä paljon auta että jollain vaikkapa demarilla on järkevältä kuulostavia näkemyksiä, yhtä lailla hän painaa (95% todennäköisyydellä) äänestyksessä samaa nappia kuin puoluetoverinsakin. Ja vaalien alla ehdokkailla on muutenkin mielenkiintoisia näkemyksiä (ts. mahdollisimman populistisia ja vaaleissa mahdollisimman hyvin toivottuun äänestyskäyttäyttäytymiseen johtavia), jotka ihmeesti tuntuvat unohtuneen tai muuttuneen, kun tulee aika painaa nappia eduskunnassa.

Käytännössä kiinalaisuomalaisessa demokratiassa voi äänestää vain puoluetta. Puolueet tietävät tämän, ja siksi listoilla keikkuu vaikka minkä sortin nimekästä epäpätevää idioottia (en nimeä ketään, päätelkää itse), jos niillä saadaan enemmän ääniä kasaan kuin pätevillä ja järkevillä ehdokkailla. Tulokset on sitten sen mukaisia.

exit(0);

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #5 : Helmikuu 15, 2007, 17:19:24 »
Kyllähän äänestäminen on kansalaisvelvollisuus joka tulee hoitaa. Ja porvareille ääni menee, mutta ennenkaikkea vasemmistojunttaa (Vasemmisto-SDP-SAK) vastaan.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2007, 19:29:20 »
Aiotteko te äänestää? Äänestätkö puoluetta vai henkilöä?

Pelkkää henkilöä on aika vaikea äänestää, kun ääni menee puolueelle. Vaikka äänestäisi puolueen X ehdokasta Y, se ääni voi olla ratkaiseva saman puolueen ehdokkaalle Z.
Pitäisikö vaalijärjestelmää muuttaa niin että äänestäisimme puoluetta?
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #7 : Helmikuu 15, 2007, 21:13:39 »
Aion äänestää, mikäli löydän sopivan ehdokkaan. Meikäläinen kuuluu kanssa siihen ryhmään, jotka äänestävät henkilöä enemmänkin kun puoluetta. Vaalikonettakin on tullu jo kokeiltua.

Poissa Gamla

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 350
  • Tappara ja Hermes, aina.
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #8 : Helmikuu 15, 2007, 22:00:04 »
SAK-SDP-Vasemmisto. Työläinen äänestää omien etujen puolesta.
MILLOIN TAPPARA LOPETTAA HÄVIÄMISEN OPETTELUN?

kake

  • Vieras
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #9 : Maaliskuu 09, 2007, 13:33:48 »
Jep.
SAK-SDP-Vasemmisto. Työläinen äänestää omien etujen puolesta.

Samat sanat. Kunpa ihmiset muistaisivat äänestyskopissa sen, missä asemassa he itse tässä yhteiskunnassa ovat. En oikein usko, että monikaan oikeiston äänestäjistä ymmärtää keiden hyväksi se ääni menee.

Poissa Romppa

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 667
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #10 : Maaliskuu 09, 2007, 15:34:54 »
Eduskuntavaalit juu. Mulla on neljä ehdokasta, joista pitäisi valita. Tai kuten Hal9000 jo viittasikin, kiitos suhteellisen vaalitavan ja ryhmäkurin, mun on käytännössä valittava neljästä puolueesta, minkä ohjelmaa haluan tukea.

YLEn vaalikoneen antamassa järjestyksessä varteenotettavat ehdokkaani edustavat Vihreitä, Kokoomusta, SDP:tä ja Keskustaa. Kolme naista ja yksi mies, kaksi näistä ovat mulle jotenkin tuttuja.

Vihreiden ohjelmassa mua viehättää lisäydinvoimavastaisuus ja myönteisyys kansalaispalkkaa (perustuloa) kohtaan, närää aiheuttaa jätteenpolttokielteisyys ja yleislinja ”antaa kaikkien kukkien rehottaa”.

Kokoomuksella nuo mulle kaikkein tärkeimmät, eli lisäydinvoima ja kansalaispalkka menevät taas ihan väärin päin. Muuten kelpais vallan mainiosti, sitä paitsi se ehdokas kestää pidempääkin katselua.

Demariehdokkaan mää tunnenkin. Fiksu nainen, jolla on varmasti selkärankaa äänestää ryhmää vastaan tärkeissä kysymyksissä. Närää aiheuttaa nimenomaan SDP, sekin Tampereen pormestari-häpeningin jälki-itkuista (ts. "Kokoomuksen Haba"). Kummasti demareille alkoi kelpaamaan pormestarin valinta kansanäänestyksellä sen jälkeen kun heidän oma ehdokkaansa ei tullutkaan valituksi. Sitä saa mitä tilaa.

Keskustalaisenkin mää tunnen jotenkuten. Fiksu mies, jonka ”selkärangan” lujuudesta en kuitenkaan osaa varmaksi sanoa. Lisäplussaa tälle ehdokkaalle ehdottomasti parhaista kotisivuista ja musiikkiharrastuksestaan. Keskustan suhtautuminen kansalaispalkkaan on kynnyskysymys.

Ydinvoimaan mää suhtaudun kielteisesti. Kyllähän se on päästöjen puolesta puhdas keino tuottaa energiaa, mutta se jäte. Melkoisen tappava perintö jälkipolville. Eikä ne maapallon uraanivaratkaan rajattomat ole.
Jotakin muuta tilalle, mutta mitä? Säästöjä, uusiutuvia ja ihan uusia energiamuotoja, kiitos.

Kansalaispalkka puolestaan on mun mielestäni ainut keino, millä sekä oikeasti kannustetaan työllistymiseen että säilytetään yhteiskuntarauha osa-aikaisten työsuhteiden tullessa pysyviksi.

Nykyiset tuet eivät työntekoon kannusta, matalapalkka-aloilla tää on nähtävissä joka ikinen päivä. Ei vaan kannata mennä töihin, kun tuet poistuu ja kokopäivätyölläkin käteen jää hyvässä lykyssä vähemmän rahaa.
Lisäksi nykyjärjestelmä on todellakin järjettömän byrokraattinen, joustamaton sekä ihmisarvoa alentava. Kahden viimeisen vuoden aikana olen tämän oppinut kantapään kautta.

En mää ole minkään vasemmistolaisen ”kaikille tonni käteen verottomana” –linjan kannattaja, vaan noin puolet siitä. Suurin piirtein kansaneläkkeen verran, ehkä hieman vähemmän, mutta verottomana. Se pitää hengissä, mutta lisätukien puuttuessa pakottaa hakemaan lisätienestejä elintason kohottamiseksi. Vaikka niitä kuuluisia marjoja poimimaan, enkä nyt tarkoita niitä Nikkilälle varattuja.

Täydellisen työkyvyttömyyden sekä vanhuuden varalle tukitaso pitäisi olla kaksi- tai kolmiportainen. Varathan kansalaispalkkaan ovat jo lähes kokonaan olemassa, nykyisissä tukimuodoissa ja niiden vaatimassa järjestelmässä, jota tietenkin purettaisiin.

Ei prkl, tästähän tuli vaalipuhe. Mun piti äänestää eikä olla ehdokkaana. Sori.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 09, 2007, 21:42:50 kirjoittanut Romppa »
"Kyllä kai Ilveksellä jonkinlaiset huoltajat jo on, mutta ne taitais tarvita toisenlaisetkin huoltajat", totesi vaimoni, kun uutinen Ipan mainoksistaan saamista sakoista ehti meille asti.

Poissa janneojanenonjumala

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1177
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #11 : Maaliskuu 12, 2007, 20:59:46 »
Tulipa äänestettyä jo ja samaa kuin viime vaaleissa ja taas oottelen hänen läpipääsyään. Sen verta tsekannut ko. mimmin tekemisiä että paljon on juuri niihin asioihin yrittänyt keskittyä, joita itse pidän tärkeänä, esim. pienyrittäjien (ei-tod. maatalousyrittäjien) ja myös aikuisempien opiskelijoiden asiaa + muutakin jolla pystyisi yhdistelemään työtä,opiskelua ja/tai vapaa-aikaa.
Mitä noihin suurempiin yleisteeseihin tulee niin ydinvoimaa lukuunottama (paitti vihreissä puh.johtajan puheista huolimatta) ei juurikaan yksittäinen edustaja saa kantaansa muodostaa vaan porukalla äänestetään. Ite näen Olkiluodo 7:n tulevaisuudessa ;) NATO:sta paha sanoa kun en oo tarpeeksi siihen perehtynyt ja kaikenmaailman kansalaispalkkajärjestelmiä en käsitä ollenkaan, vaikka tyviaukisia ollaan niin en kyllä käsitä et miks pitäs jotain saada tekemättä mitään. Ite oon aikuisempana lähtenyt uudelleen koulunpenkille täyspäiväisesti ja mielestäni tuet kyllä piisaa huolimatta muutaman kymmenen kilsan koulumatkasta huolimatta, kun ei vaan joka päivä käy hakemassa vaate- tai muuta ylellisyyskauppaa tyhjäksi.
Muutosta ois kiva saada, jota tuskin nähdään koska 3 suurta vie aina niin ison potin äänistä. Vaikka itse kuulunkin yhden suuren puolueen vakiäänestäjiin niin mielenkiintoisin vaalikeskustelu oli jälleen kerran pienten kansanedustajamattomien puolueiden kinaus- ja kehumiskisa, niillä on ainakin mielipiteitä !
Äänestää pitää silti vaikka yhden ihmisen ääni onkin hyvin pieni vaikute vaalin tuloksiin, voi ainakin sanoa olleensa mukana.

Poissa motomies

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 281
  • Tappara Arsenal Detroit ja Rops ikuisesti.
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #12 : Maaliskuu 12, 2007, 21:21:35 »
SAK-SDP-Vasemmisto. Työläinen äänestää omien etujen puolesta.
ihan samat sanat.

Poissa H5N1

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2007, 13:10:52 »
Minä äänestän aina numeroa.

Poissa Fabio

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 529
    • Profiili
Vs: Eduskuntavaalit 2007
« Vastaus #14 : Maaliskuu 13, 2007, 17:21:03 »
SAK-SDP-Vasemmisto. Työläinen äänestää omien etujen puolesta.
ihan samat sanat.

Jos suomalainen työläinen äänestäisi omien etujensa mukaisesti, hän äänestäisi tasan sitä puoluetta, joka alentaisi reilusti verotusta ja erityisesti yritys- ja pääomaverotusta. Tämä ei tosin toteudu kovin monessa maassa, koska syy-seuraussuhteiden ymmärrys päättyy keskimääräisellä ihmisellä siihen ensimmäiseen linkkiin. Mitä korkeampi koulutusaste, sitä helpommin näitä suhteita on ymmärretään, ja osataan myös valita se puolue joka oikeasti ajaa niitä omia asioita populismin sijaan.