Äänestys

Tappara.info 10v - miltä kuulostaa täysremontti juhlan kunniaksi?

Hyvältä - kannatan muutosta ja olen mukana.
Aivan sama.
Huonolta - vastustan ja haluan pysyä vanhassa.

Kirjoittaja Aihe: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?  (Luettu 28701 kertaa)

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« : Marraskuu 15, 2015, 13:22:57 »
Palsta tosiaan täyttää 10 vuotta 2.1.2016, eli vajaan parin kuukauden päästä.

Olen mietiskellyt paljon tuota seuraavaa vuosikymmentä ja haluan kysyä kaikilta Teiltä miltä kuulostaisi seuraava kehityspolku:

- Uudeksi palstan alustaksi Discourse
- Vanhan palstan sisältöä ei siirrettäisi, vaan tämä jätettäisiin historialiseksi arkistoksi read-only tilassa. Vanhaa materiaalia voisi siis edelleen käydä lueskelemassa, muta kaikki uusi keskustelu siirtyisi uuteen foorumiin.

Äkkiseltään vanhan sisällön siirtämättömyys tuntuu tietysti käsittämättömältä, mutta kolikossa on enemmän kuin yksi puoli. Myös palstan kulttuurilliset rakenteet, itse palstan jaottelu yms. ovat jossain määrin vanhentuneita. Vaihdos antaisi mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä ja foorumin alaosastot voitaisiin samalla tarkastella kriittisesti ja uudistaa. Alaosioita tulisi luultavasti lisää, jotta palstan moninaiset keskusteluaiheet saataisiin loogisemmin paloiteltua pienempiin osiin.

Ajankohta on myös mielenkiintoinen kysymys. Loogista olisi tehdä tämä tietysti hiljaisella kesäkaudella, mutta vaihto kesken kauden tukisi tehokasta käyttäjien ja kulttuurin siirtymää, koska Tapparalla olisi Liigassa ns. tilanne päällä.

Discourse toisi mukanaan paljon käytännöllisiä ja teknisiä etuja, kuten responsiivisen ulkoasun joka toimii kaikilla laitteilla, sosiaalisen median integraation, reaaliaikaisesti päivittyvät ketjut yms. Kannattaa tutustua järjestelmään ajatuksella ennen vastaamista.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2015, 13:41:16 kirjoittanut Ljpp »
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa ozzi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 189
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #1 : Marraskuu 15, 2015, 14:04:38 »
Kuten jo olen aiemmin maininnutkin, kannatan ehdottomasti ajatusta. Tämä SMF alkaa olemaan vanhentunut.

Jos alotetaan puhtaalta pöydältä, onko mahdollista siirtää käyttäjätunnukset vai meneekö nekin uusiksi?

Poissa Kalumummo

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 411
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #2 : Marraskuu 15, 2015, 14:19:11 »
50/50. Itse ainakin olen todella tyytyväinen nykyiseen. Ei mitään ongelmia ja homma pelittää.
Ville Nieminen @TampereenPoika 
Onnea Hakametsä 50v. Mulla on taskussa avaimet KOTIIN.

Poissa Axe Boobs

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 488
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #3 : Marraskuu 15, 2015, 14:33:27 »
Äkkiseltään vanhan sisällön siirtämättömyys tuntuu tietysti käsittämättömältä, mutta kolikossa on enemmän kuin yksi puoli. Myös palstan kulttuurilliset rakenteet, itse palstan jaottelu yms. ovat jossain määrin vanhentuneita. Vaihdos antaisi mahdollisuuden aloittaa puhtaalta pöydältä ja foorumin alaosastot voitaisiin samalla tarkastella kriittisesti ja uudistaa. Alaosioita tulisi luultavasti lisää, jotta palstan moninaiset keskusteluaiheet saataisiin loogisemmin paloiteltua pienempiin osiin.

...

Discourse toisi mukanaan paljon käytännöllisiä ja teknisiä etuja, kuten responsiivisen ulkoasun joka toimii kaikilla laitteilla, sosiaalisen median integraation, reaaliaikaisesti päivittyvät ketjut yms. Kannattaa tutustua järjestelmään ajatuksella ennen vastaamista.
Vaatii paljon lisää perusteluja, jotta saa minut painamaan kyllä-nappia. En ymmärrä ollenkaan, mitä some-integraatiota tämä palsta muka kaipaisi. Alaosiojakoa voi aina miettiä, myös nykyisen palstan puitteissa: en kuitenkaan koe siinä olevan mitään moitittavaa. Renponsiivisuus voisi olla noista se mukavin juttu, mikäli se toimii hyvin. Pystyn kyllä ongelmitta lukemaan halpispuhelimellani palstaa nykyiselläänkin, ei sillä.

En vastaa vielä mitään vaan jään seuraamaan keskustelua ja annan reilun mahdollisuuden. Näillä näkymin tulen kuitenkin lähipäivinä äänestämään alinta vaihtoehtoa.

Poissa Le GoaP

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 163
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #4 : Marraskuu 15, 2015, 15:13:20 »
Olen kyllä hienovaraisen palstan uudistamisen kannalla, eli esim. alajaostot voisi miettiä tarkemmiksi ja niitä voisi lisätä/ poistaa. Mutta sen verran täytyy sanoa myös, että vaikka käytössäni on ollut ja on edelleen älypuhelin en koskaan lue tai seuraa nettiä sen kautta, joten mihinkään mobiilikäytettävyyteen en osaa sanoa yhtään mitään.

Poissa Andy

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1921
  • Apteekin kautta kotiin lepäämään
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #5 : Marraskuu 15, 2015, 15:16:30 »
Nykyinen on ainakin hyvä, ei mitään valittamista. Alaosioita ei mielestäni tarvi lisää. Käyttäjiä on aika vähän ja jo nyt osalle alaosioista ei tule viestejä kovinkaan paljoa.
A-Rod is the hottest product  - After I played him, I needed an anti-biotic  -  He's not robotic  -  But he's patriotic  -  I had a thought in my head, he hit a serve and I forgot it  -  Roddick - If he's in a tournament,  you boycott it

Poissa Linden #16

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1911
  • Kaikkeen kätevä,mutta ei mihinkään pätevä!
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #6 : Marraskuu 15, 2015, 15:28:17 »
Why fix it if its not broken? Eli sinänsä ei mun mielestä tartte mitään. Oikeestaan jos jotain, niin "tykkäys" toiminto ja esim otteluiden aikainen livechat vois olla aika jees.
"Kankaanperä osoitti ensimmäisessä maalissa, että kun lähtee, niin lähtee perkele ja menee kovaa, Tapola intoutui joukkueensa avausmaalista." -JA 14.1 Tappara-Ilves pelin raportissa-

Poissa Kankaantaan profeetta

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1312
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #7 : Marraskuu 15, 2015, 15:39:07 »
Why fix it if its not broken? Eli sinänsä ei mun mielestä tartte mitään. Oikeestaan jos jotain, niin "tykkäys" toiminto ja esim otteluiden aikainen livechat vois olla aika jees.

Painoin nappia muutoksen puolesta,  mutta toisaalta tässä Linden # 16:n viestissä on (taas kerran) paljon asiaa. Onko ajankohta nyt oikea eli onko jokin asia sillä tavalla perseellään, ettei nykyisellä tulla enää toimeen? Vai muutetaanko siitä huolimatta, että nykyinenkin toimii? Tykkäysnapille paikaksi heti tykkään. Siinä pitäisi olla peukut ylös,  alas ja neutraali. Olis hauska joskus jälkeenpäin lukea esimerkiksi lokakuun 2015 eniten peukutettuja juttuja. Livechat olisi myös hauska eikä sitä todellakaan tarvitsisi säästää jälkipolville.

Poissa S1000RR

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #8 : Marraskuu 15, 2015, 16:01:39 »
Se on ihan 50-60 Mattia lainaten.Nykyinen kelpaa mutta en vastusta uudistumistakaan.Kaikki käy!

Poissa S.T.

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1265
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #9 : Marraskuu 15, 2015, 16:07:33 »
Minä käytän palstaa PC:llä ja Android puhelimella. Olen varsin tyytyväinen nykyiseen alustaan ja  kummallakin vempaimella pystyn lukemaan ja kirjoittamaan mainiosti, joten en ymmärrä miksi pitäisi vaihtaa. En näe merkittävää hyötyä Twitter tai Facebook-napista, kun vanhat ketjut menetetään pölyttyneeseen arkistoon.

Eikö foorumin alaosioita voi nyt kriittisesti tutkia ja uudistaa? Fanitoiminta-osastoon pistää uuden naulatun säikeen Ostetaan/Myydään. Asiaa jälkipeleistä otsikon alle pistää naulatun testisäikeen.



Water is wet, the sky is blue, women have secrets. Who gives a fuck? 
-Joe Hallenback, The Last Boy Scout-

Poissa ozzi

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 189
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #10 : Marraskuu 15, 2015, 16:23:51 »
Lisään tähän vähän tietoa Discoursesta jotta väki pääsee sitä koittamaan ja miettimään konkreettisemmin mitä etuja siitä olisi:

Konkreettisia etuja ja/tai ominaisuuksia listattuna. Osa on toki makuasioita joten tämä vain minun näkemyys.
  • Toimiva responsiivisuus, helpompi siis etenkin puhelimella
  • Tyylikkäämpi
  • Monipuolisempi viestien kirjoittaminen, mm upotetut kuvat ja videot. Kätevä esimerkiksi pelipaidoista tai rumista taklauksista jutellessa.
  • Viestien tykkäykset
  • Ketjut ei ole jaettu sivuihin vaan voit vaan selata alaspäin loputtomasti. Hyppääminen x määrä eteenpäin onnistuu toki.
  • Realiaikaiset notifikaatiot esim vastauksista viesteihisi.
  • Ketjujen seuranta, voit merkitä lempiketjusi seurantaan
  • Mahdollisuus kirjautua foorumille Google/Facebook tunnuksella
  • Enemmän hymiöitä  ;D
  • Avatarit eli profiilikuvat nimimerkin viereen
  • Top ketjujen listaus eli niin sanotut kuumat puheenaiheet. Listaus esim päivän, viikon, kuukauden jne puhutuimmat

Toki tämä ei tarkoita että nämä kaikki otettaisiin käyttöön, kunhan vaan listasin ominaisuuksia. Tämä on tietysti ylläpidon päätettävissä.

Alustaa voit kokeilla http://try.discourse.org/ haluamillasi laitteilla. Huomaa ainakin "Latest - Top - Categories" valitsin yläreunasta josta saa myös perinteisemmän aluelajittelun. Värejä voi toki muuttaa myös Tapparamaisempaan suuntaan.

Somejutuista en itse niin välitä mutta esim Twitter feed voisi olla ihan hauska tähän tyyliin: https://meta-s3-cdn.global.ssl.fastly.net/original/3X/9/6/96fc9ff49a97e53d6d409cbaf75d5525f1dc9285.png
Fiidiksi siis esim Tappara-live tai Tappara official.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2015, 16:30:50 kirjoittanut ozzi »

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #11 : Marraskuu 15, 2015, 16:38:07 »
Kiitos Ozzi - oli tarkoitus avata lisää Discoursen tarjoamia mahdollisuuksia, mutta sieltähän ne jo hyvin pitkälti tulivat.
  • Sosiaalisen median integraatiolla tarkoitan lähinnä Twitter/FB/Google rekisteröitymistä ja kirjautumista. Toinen mukava asia on mahdollisuus jakaa foorumikirjoitus ym. kanaviin.
  • Viestejä voi kohdistaa käyttäjille, jotka saavat asiasta ilmoituksen, eli tähän tyyliin @Ozzi
  • Jos et käy viikkoon palstalla, Discourse lähettää sinulle koosteen suosituimmista keskusteluista. Käyttäjä voi toki valita haluaako näitä vastaanottaa. Itse olen tästä ominaisuudesta tykännyt kovasti, käyttäjän ominaisuudessa.
  • Tekstin muotoilu ja esimerkiksi tällaisten listojen tekeminen on helpompaa.
  • Vaikutusta on myös sillä, että Discourse on ylläpidolle parempi, mm. varmuukopioiden ja päivitysten osalta. Toisin kuin SMF, Discourse kehittyy ja siihen tulee uusia ominaisuuksia
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 15, 2015, 16:40:22 kirjoittanut Ljpp »
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa Axe Boobs

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 488
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #12 : Marraskuu 15, 2015, 17:39:01 »
Lisään tähän vähän tietoa Discoursesta jotta väki pääsee sitä koittamaan ja miettimään konkreettisemmin mitä etuja siitä olisi:

Konkreettisia etuja ja/tai ominaisuuksia listattuna. Osa on toki makuasioita joten tämä vain minun näkemyys.
  • Toimiva responsiivisuus, helpompi siis etenkin puhelimella
  • Tyylikkäämpi
  • Monipuolisempi viestien kirjoittaminen, mm upotetut kuvat ja videot. Kätevä esimerkiksi pelipaidoista tai rumista taklauksista jutellessa.
  • Viestien tykkäykset
  • Ketjut ei ole jaettu sivuihin vaan voit vaan selata alaspäin loputtomasti. Hyppääminen x määrä eteenpäin onnistuu toki.
  • Realiaikaiset notifikaatiot esim vastauksista viesteihisi.
  • Ketjujen seuranta, voit merkitä lempiketjusi seurantaan
  • Mahdollisuus kirjautua foorumille Google/Facebook tunnuksella
  • Enemmän hymiöitä  ;D
  • Avatarit eli profiilikuvat nimimerkin viereen
  • Top ketjujen listaus eli niin sanotut kuumat puheenaiheet. Listaus esim päivän, viikon, kuukauden jne puhutuimmat

Toki tämä ei tarkoita että nämä kaikki otettaisiin käyttöön, kunhan vaan listasin ominaisuuksia. Tämä on tietysti ylläpidon päätettävissä.

Alustaa voit kokeilla http://try.discourse.org/ haluamillasi laitteilla. Huomaa ainakin "Latest - Top - Categories" valitsin yläreunasta josta saa myös perinteisemmän aluelajittelun. Värejä voi toki muuttaa myös Tapparamaisempaan suuntaan.

Somejutuista en itse niin välitä mutta esim Twitter feed voisi olla ihan hauska tähän tyyliin: https://meta-s3-cdn.global.ssl.fastly.net/original/3X/9/6/96fc9ff49a97e53d6d409cbaf75d5525f1dc9285.png
Fiidiksi siis esim Tappara-live tai Tappara official.


Kiitos Ozzi - oli tarkoitus avata lisää Discoursen tarjoamia mahdollisuuksia, mutta sieltähän ne jo hyvin pitkälti tulivat.
  • Sosiaalisen median integraatiolla tarkoitan lähinnä Twitter/FB/Google rekisteröitymistä ja kirjautumista. Toinen mukava asia on mahdollisuus jakaa foorumikirjoitus ym. kanaviin.
  • Viestejä voi kohdistaa käyttäjille, jotka saavat asiasta ilmoituksen, eli tähän tyyliin @Ozzi
  • Jos et käy viikkoon palstalla, Discourse lähettää sinulle koosteen suosituimmista keskusteluista. Käyttäjä voi toki valita haluaako näitä vastaanottaa. Itse olen tästä ominaisuudesta tykännyt kovasti, käyttäjän ominaisuudessa.
  • Tekstin muotoilu ja esimerkiksi tällaisten listojen tekeminen on helpompaa.
  • Vaikutusta on myös sillä, että Discourse on ylläpidolle parempi, mm. varmuukopioiden ja päivitysten osalta. Toisin kuin SMF, Discourse kehittyy ja siihen tulee uusia ominaisuuksia
Kiitos listauksista molemmille. Tein pientä värjäilyä valitsemani koodiston mukaisesti jäsennelläkseni kommentointiani.

Laivastonsinisellä värjäsin ketjujen seurannan: eikös tuo muistutus-nappi lähetä nykyisellään sähköpostiin ilmoituksen, jos ketjuun lähetetään viesti, eli ajaa saman asian? Siniseksi värjäilin asioita, jotka olisi mahdollista lisätä palstalle milloin vain, jollen täysin erehdy. Avatarit ja tykkäykset kuuluvat näihin. Turkoosit ovat sikäli samaa sarjaa, että nekin on käsittääkseni mahdollista lisätä nykyiseen palstaan, mikäli niin halutaan. En kuitenkaan päätäni lyö pantiksi niistä. Twitter-feed ja upotetut videot sekä kuvat kuuluvat näihin. Tosin tavallaan upotetut kuvat meillä on jo, mutta ne tulevat vaan viestin loppuun, kun laittaa liitteeksi.

Oranssit jutut näen puhtaasti turhakkeina, tappara.infoon ainakin. Top-listaukset laitoin niihin, sillä tämä palsta on hyvin kaavoittunut. Liveseurannat ovat viestien puolesta suosituimpia ketjuja, ja seuraavina tulevat otteluketjut. Jollain toisella foorumilla voi ollakin hyödyllinen, sen voin uskoa. Noi some-jakonapit löytyvät Jatkoajasta (hervottoman kokoisina), enkä ole silti nähnyt että kukaan kaverini olisi koskaan mitään viestiä jakanut. Mutta jos tekisi mieli jakaa, keskivertoihminen luultavasti kopioisi ja liittäisi koko viestin kuitenkin. Tai jos linkittää haluaa, luonnollisempaa on kuitenkin vain linkittää URL:in avulla.

Se kritisoinnista. Vaaleanvihreällä laitoin ihan hyviä juttuja, joita ilmankin voi elää. Some-kirjautumisten pointin näen tavallaan: ei tarvitse muistella salasanoja. Yleensä tätä käytetään kylläkin omilla laitteilla, joissa ainakin minä olen kirjautuneena ikuisesti joka tapauksessa. Responsiivisuutta kommentoin jo aiemmin: ihan kiva, mutta toimii kyllä nytkin palsta puhelimella ihan hyvin ja pädillä 100-prosenttisesti. Sivuttomuus ja reaaliaikaisuus voisi olla liveseurannan tapauksessa mukava juttu. Tyylikkyydenkin värjäsin tällä värillä, olkoonkin että nykyistäkin palstan ulkoasua voi kai aika jouhevasti muokata. Tekstieditorin värjäsin vaaleanvihreäksi myös: erityisesti parempi taulukkoeditori olisi iso askel eteenpäin jos Discoursessa sellainen on. Olen kiertänyt ongelman nykyisin postaamalla screenshotteja Excel-taulukoistani, mikä on hyvä muttei ollenkaan ideaali ratkaisu.Vihreällä laitoin parhaat perustelut. Nuo hälytykset tulivat Jatkoaikaan, kun se palsta vietiin uudelle alustalle, ja niistä tykkään suuresti. Tällä paljon pienemmällä palstalla ovat varmasti vähemmän hyödyllisiä, mutta ottaisin silti avosylin vastaan. Ja jos alusta yksinkertaistaisi ylläpidon työtä niin sekin on iso plussa.

Summa summarum, alan nähdä syitä muutokselle. Antaa mennä vaan, jos siltä tuntuu. Ei mulla ole tapana seistä kehityksen jarruna. Painoin keskimmäistä.

Poissa Keyman

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 904
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #13 : Marraskuu 15, 2015, 21:39:54 »
Jos jokainen nykyinen jäsen siirtyy automaattisesti uuden palstan jäseneksi, kannatan muutosta. Mutta jos jokaisen pitää rekisteröityä uudelleen, on ilmassa isoja uhkakuvia.

Poissa Jarzo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3382
    • Profiili
Vs: KYSELY: Tappara.info 10v - täysremontti juhlan kunniaksi?
« Vastaus #14 : Marraskuu 15, 2015, 23:09:20 »
Nykyinenhän on oikein toimiva versio, mutta jos muutosta halutaan, en kyllä vastaankaan laita. Käytettävyydestä voisi sitten tulla ohjeistusta meille vähemmän tietäville. Tai oppiihan nuo  ::).