Tuo on totta että harva muistaa pelipaidan logoja kysyttäessä, varsinkin kun vain muutama yritys on jokaisella pelaajalla. Mutta kyllä ainakin itselle liikkuessa, asioidessa tulee bongattua Tapparaa sponsaavia yrityksiä ja on jopa vaikuttanu ostopäätöksiin jonkun kerran.
Tässä kohtaa vielä täsmennän sanomaani muistamisesta. Kun katson tämän vuoden
http://www.tappara.fi/liiga/images/stories/artikkelit/Uutiset/1516/150814/00.jpg kuvaa, en edes
näe mitä muita firmoja nuo abb:n lisäksi ovat. Ei voi muistaa, kun ei edes näe. Ainoa selitys tällaisille mainoksille on, että niitä ei ole edes suunnattu massamarkkinointiin hallissa tai lehdissä, vaan yritykset voivat esitellä sponsorointiaan muille yrityksille muissa tilaisuuksissa. Jos joku keksii mitä muuta virkaa on mainoksella, joka ei näy ilman 50-kertaista suurennosta, niin kertokaa ihmeessä.
Tässä
http://www.primatex.fi/files/prima/Prima%20sublipelipaita/Tappara_pelipaita2.jpg taas on esimerkki hieman toimivammasta sommittelusta, josta logot erottuvat (en tiedä onko tuo junnujen pelipaita mutta esimerkistä menee). Vaikka logo olisi suurempi, niin tämäntyyppiset mainokset paidassa silti toimisivat. Pienemmän logomäärän myötä voitaisiin ottaa isompi hinta ja toisaalta, jos logo näkyy sitä voidaan hyödyntää paremmin massamarkkinoinnissa, jolloin yhteistyökumppaneiksi voitaisiin houkutella sellaisia firmoja jotka haluavat näkyä muillekin kuin business-partnereilleen. Ja yritys olisi saatava mukaan mainoslogon ideointiin sillä tavalla, että mainos sopii kyseessä olevaan paitakokonaisuuteen, että samanaikaisesti mainos sekä näkyy että paita on silti edustava.
Toki näitä on varmaan mietitty toimistolla, en sitä sano, mutta
täytyy olla olemassa jokin keino, jolla logoa voidaan isontaa ilman että mainoksista saatava hinta kovin paljoa laskee. Minun hartain toiveeni on, että logoa isonnetaan - se auttaa jo paljon vaikka muita mainoksia olisikin.
Yhtä kaikki, isompi juttu taustalla on pitkäjänteisempi strateginen ajattelu. Hyvä esimerkki lyhytkantoisesta ajattelusta on näkemys, että vangit täytyy lukita yksin selleihin koko rangaistusajaksi. Jos ihminen laitetaan selliin 3 vuodeksi, ei se sieltä ihmisenä takaisin tule, vaan aiheuttaa, muodossa tai toisessa, suuremmat kustannukset yhteiskunnalle kuin että vankia kuntoutettaisiin, jolloin olisi todennäköisempää, että jannusta tulee vielä jopa veronmaksaja. Paita-asiassa pitkäjänteisempi strateginen ajattelu tarkoittaa sitä, että jos joukkueen visuaalinen ilme on loistava (kuten nhl-jengeillä) tuloa tulee, tavalla toisella, enemmän kuin saadaan pienillä paitamainoksilla. Itse siis uskon, että urheilujoukkueen visuaalisella ilmeellä on yllättävänkin suuri imagollinen ja vetovoimallinen merkitys.