Äänestys

Palstalla on nyt koeluontoisesti käytössä käyttäjäpalaute, eli "+/- tilasto". Haluatko muutoksen pysyväksi?

Kyllä
En

Kirjoittaja Aihe: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)  (Luettu 24406 kertaa)

Poissa Selespeed

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #15 : Elokuu 03, 2008, 18:00:51 »
Minusta ihan turha mutta ehkä joku pikkuskidi tykkää?

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #16 : Elokuu 03, 2008, 18:39:45 »
Nyt on jo havaittavissa, että pisteitä jaetaan kirjottajien mukaan.

Melkein kaikki kirjoittajat tuntuvat nyt olevan miinuksella, joten ei tämä näytä kyllä yhtään toimivan täällä. Tiedän yhden foorumin, jossa karmapisteet todellakin toimivat, jokainen oikeasti hyvä kirjoitus palkitaan plussalla eikä niitä roiskita vain satunnaisesti sinne tänne. Siihen vaikuttaa varmaankin suurimmaksi osaksi se, että kirjoittajien keski-ikä on melko korkea.

Pois nämä pisteet täältä, hushus.

Poissa Keyman

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 904
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #17 : Elokuu 03, 2008, 18:49:21 »
Tästä puuttuu enää se, että näkisi kuka miinuksia on antanut. Alkaisi hieno koston kierre, hehe.

Poissa Romppa

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 667
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #18 : Elokuu 03, 2008, 19:47:29 »
Vuorokauden noita karmoja miettineenä mulle(?) on herännyt ajatuksia.

* Jos noita tulee olemaan jatkossakin, niin ehdottomasti pitäisi näkyä sekä plus- että miinuspisteet kokonaiskuvan saamiseksi

* Samoin pitäisi löytyä kooste kirjoittajan karmapisteistä, myös yksittäisistä viestiketjuista. Silloin siitä voisi kirjoittaja jopa ottaa opikseen - kannattaako heitellä hymiöityjä onelinereita tai mukahauskoja hajahuomioita illan ottelusta vaiko panostaa siihen sisältöön jokaisessa viestissään.

* Ymmärrän toisaalta hyvin, että entisten viestien perusteella "räpätään tuosta hyvälle kirjoittajalle pinna" (niinhän fanitkin vanhojen näyttöjen perusteella tekevät pitkin kesää ketju- ja ylivoimakoostumuksia tulevalle kaudelle).

* Pisteiden antoa pitäisi tunnin sijasta/lisäksi rajoittaa yhteen per viestiketju.

Nuo lisäisivät ylläpidon (asennus)töitä kuitenkin niin paljon, että hyöty ei ole riittävä. Mun puolestani nuo saa nyt just heti ottaa pois käytöstä (olisi hienoa lopettaa huipulla kuten Jannekin tulee tekemään).heh.

Edit. Jos ei oma viesti aukea enää toisella lukemalla, niin kannattaa muokata - sisältöä muuttamatta.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 03, 2008, 23:56:04 kirjoittanut Romppa »
"Kyllä kai Ilveksellä jonkinlaiset huoltajat jo on, mutta ne taitais tarvita toisenlaisetkin huoltajat", totesi vaimoni, kun uutinen Ipan mainoksistaan saamista sakoista ehti meille asti.

Poissa Trafan

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 4066
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #19 : Elokuu 03, 2008, 23:40:43 »
Tästä puuttuu enää se, että näkisi kuka miinuksia on antanut. Alkaisi hieno koston kierre, hehe.
Ehkei ole niin tarpeellista näyttää kuka arvostelun antaa, hyödyllisempää olisi näyttää mikä viesti on kerännyt palautetta.
Hieman ällistyttää miten kukaan palstalla on voinut kerätä montaakaan miinusta, pääsääntöisesti palstan viesteissä on asiat kunnossa: viestit on suht'koht' ymmärrettäviä, on asiaa, persoonallisuutta ja huumoria, mukana on myös omaa näkemystä asioihin eli on vaikeaa keksiä mitä vielä kaivataan.
Itseä ainakin suunnattomasti ihmetyttää miinuspisteiden suuri määrä palstalla: tällä hetkellä melko monta pistettä pakkasella on esimerkiksi nimimerkki T-a-p-p-a-r-a, jonka innostuneisuutta on ainakin vaikea kyseenalaistaa. Nimimerkin viestit ovat ymmärrettäviä ja helppolukuisia, itse olen havaitsevinani mukana myös hieman huumoria. Niinpä ihmettelenkin miksi T-a-p-p-a-r-a on noin syvällä pakkasella, vaikken kaikkia minimerkin mielipiteitä allekirjoitakaan.
Nimimerkki Naapuri on puolestaan hieman plussalla (kuten pitääkin), hänhän kirjoittaa tarkoituksellisen provosoivasti, mutta onneksi lukijat ovat nähneet sen läpi. Hienoa, että palstalla löytyy myös erilaisia mielipiteitä, ilman niitä ei oikein synny vuoropuhelua.
Jotenkin tuntuu siltä, että suomalaisen on vaikea antaa kiitosta, on helpompaa lyödä salaa puukolla selkään. Se onkin suurin syy, miksi toivon koko karma-systeemin poistoa: palsta saattaa menettää hyviä kirjoittajia tarpeettoman kovan kritiikin vuoksi. Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
Jos kokeilua kuitenkin päätetään jatkaa, haluan saada näkymään kunkin viestin keräämät karmat: kirjoittajiahan pitäisi kuitenkin arvostella heidän viestiensä perusteella.

Poissa Kosonen

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #20 : Elokuu 04, 2008, 05:16:40 »
Miksi mä olen pakkasella :(

Poissa Rixa

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 317
  • Roskasakin kannatusyhdistyksen jäsen
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #21 : Elokuu 04, 2008, 08:14:19 »
Tuota noin, pääsevätkö kaikki latomaan karmapisteitä vai onko tossa tyyliin joku alaviestiraja? Jos ei niin olisiko syytä laittaa? Noh ylipäätään aivan turha lisäys. Kyllä tässä on aikojen saatossa ehtinyt oppimaan että ketkä laittavat jotain asiaakin viesteihin ja ketkä pelkkää tuubaa. Huspois tämmöiset muutokset.

Poissa McCalhoun

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 74
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #22 : Elokuu 04, 2008, 11:35:19 »
Mä kirjoitan tälle palstalle erittäin harvoin, ja sisällöltään järkeviä viestejä tuotan tuskin koskaan.
Näistä karmapisteistä olen kuitenkin sitä mieltä, että niistä saatava hyöty voi jäädä kovin vähäiseksi. Jopa niin, että uudistuksesta olisi vain haittaa. Palstalle kirjoittelevat varmaankin monen ikäiset ja kirjalliselta osaamiseltaan monen tasoiset käyttäjät. Toiset hakevat täältä asiallisempaa sisältöä, toiset viihdettä. Jotenkin pelkään, että miinuksia jaeltaisiin (lieneekö jo nyt jaettu) kovin herkästi. Näin avoimella palstalla pitänee vain hyväksyä se, että kirjoitusten taso on kovin kirjavaa.
Eliitillehän voisi tehdä sitten vaikka oman, vain laadukasta tekstiä sisältävän alueen.
Ilo pukukopissa näkyy katsomossa

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #23 : Elokuu 04, 2008, 11:52:40 »
Tästähän on tulossa varsin mielenkiintoinen testi. Ainakin +/- ääniä on jaettu ahkerasti ja itseäni ei niiden jakautuminen ole toistaiseksi yllättänyt (paitsi ehkä se että itse olen vielä plussalla, toistaiseksi ;) )

Etsin ja pengoin SMF:n Karmasta kunnon dokumentaatiota, mutta yllättäin en löytänyt. Jos joku keksii linkin, niin laittakaa ihmeessä tänne. Tällä hetkellä rajoitukset on asetettu seuraavasti:

- Karma-äänissä on todellakin tunnin aikarajoite. Sitä voi kuitenkin säätää - kieltämättä tunti tuntuu turhan lyhyeltä, jos ajatellaan että joku nettirakkari haluaisi "rankaista" jotakuta runsailla miinuksilla
- Karman saa näkymään myös eriteltynä plussat ja miinukset. Itse tykkäsin enemmän tästä esitystavasta, mutta haluaako monikin nuo eriteltynä?
- Karmassa on rajoite joka estää toiminnon uusimmilta käyttäjiltä. En kuitenkaan tässä yhteydessä halua kertoa mikä tuo rajoite on, mutta sen tarkoitus on estää 2. nimimerkin luominen karma-kostoretkiä varten. ( Ja nyt kun joku keksi tästä luoda 2. nimimerkin, niin voin kertoa että se ei ole alkuunkaan suositeltavaa. SMF:ssä on erinomaiset suojaominaisuudet moista aktiviteettia varten)

Toistaiseksi nähdyn keskustelun perusteella, tein sen muutoksen että pistin Karma-viiveeksi 24 tuntia. Jatketaan koeajoa - äänestäkää ja keskustelkaa. Aika mielenkiintoista että näinkin pieni ja sinällään huomaamaton toiminto jakaa mielipiteet noin voimakkaasti.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa Torspo

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 530
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #24 : Elokuu 04, 2008, 13:25:25 »
Kyllähän tämä vaikuttaa kokeilemisenarvoiselta ildealta. Koeajan jälkeen modet tehköön omat päätöksensä asian suhteen. Näin niinkuin try-outtina hyvä juttu.

Kannattais ehkä säätää niin että plussia ja miinuksia voi antaa max 2/pvä, molempia siis kaksi laatuaan.
"Nämä Saipa-pelit on meille sellaisia El Clasicoita"
- V. Nieminen 7.3.2013

Poissa Naapuri

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1552
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #25 : Elokuu 04, 2008, 16:56:36 »

Nimimerkki Naapuri on puolestaan hieman plussalla (kuten pitääkin), hänhän kirjoittaa tarkoituksellisen provosoivasti, mutta onneksi lukijat ovat nähneet sen läpi. Hienoa, että palstalla löytyy myös erilaisia mielipiteitä, ilman niitä ei oikein synny vuoropuhelua.


Tämä yllätti minutkin, kun muutaman päivän matkalla olon jälkeen palasin koneen ääreen ja huomasin olevani +/- tilaston kärkimiehiä. No toki tämän viestin jälkeen varmaan jotkut huomaavat korjata tämän vääristymän.

Kaiken kaikkiaan tämä kokeilu ei hetkauta minua mihinkään suuntaan, koska minulla on monista kirjoittajista muodostunut oma karmapisteluettelo takaraivoon. Useimmiten heittäydynkin keskusteluihin ja väittelyihin niiden kirjoittajien kanssa, joiden karmapisteet minun listoillani ovat plussalla.

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #26 : Elokuu 04, 2008, 19:21:10 »
No tuota... Itse näköjään pakkasella 3 astetta... Yllättynyt koska en nykyään paljon kirjoittelekaan, ooks mä niin paha?
Anyways, kyllä mä silti tykkään. Josko sitä itekin tsemppais ja seurais sitä peliäkin joskus... :)
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Kahvara

  • Vieras
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #27 : Elokuu 04, 2008, 20:43:18 »
Vaikuttaa että kaikki lättäävät kaikille miinusta, itse olen pyrkinyt antamaan plussaa niille käyttäjille jotka tuovat rohkeasti oman mielipiteensä esiin, eivätkä pelkää muiden reaktioita (Esimerkiksi Naapuri).

En välitä tuosta omasta miinus-saldostani, siitä huomaa että olen joko:
a) Todella vihattu
tai
b) Joku/Jotkut henkilöt haluavat nähdä vaivaa antaakseen minulle miinusta (Olen imarreltu, että joku jaksaa vaivautua minun vuokseni).

Voi olla että ansaitsen miinus-pisteet, kuitenkin olen tehnyt tällä keskustelualueella typeryyksiäkin kuten jäähyt joita olen saanut useampaankin kertaan, mutta tuollainen -34 on jo aika cool kun +/- tilastot ovat olleet päälle vuorokauden täällä.

Poissa Moderaattori

  • Global Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Viestejä: 483
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #28 : Elokuu 04, 2008, 22:19:11 »
Voi olla että ansaitsen miinus-pisteet, kuitenkin olen tehnyt tällä keskustelualueella typeryyksiäkin kuten jäähyt joita olen saanut useampaankin kertaan,

Tuosta miinustilistäsi paistaisi enemmän läpi se, että olet joutunut sijaiskärsijäksi esimerkiksi tunteita herättävästä fanitoiminta-keskustelusta. Helposti muistettava nimimerkkisi saa huomiota, tällä kertaa negatiivista, enemmän kuin jokin pasivirtasmainen nikki. Joten ei kannata ottaa liian henkilökohtaisesti, Mikko Pukka esimerkiksi voisi kertoa enemmänkin anonyymin internetyhteisön oikeudenmukaisuudesta. Muista vanha Rautakorven aikainen hokema, "Karavaani kulkee ja koirat haukkuu".

Sivistyneessä maailmassa saa myös tehdä virheitä, joiden seuraukset pitää kuitenkin kantaa ja fiksuimmat yksilöt ottavat rangaistuksista jopa opikseen. Jos yhtään lohduttaa, niin moderaattoreilla ei ole mitään huomautettavaa nykyisistä kirjoituksistasi, päinvastoin.

If You want to make enemies, try to change something
. -Woodrow Wilson-

Poissa Dead Goon

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Koeajo: käyttäjäpalaute (ns. karma-pisteet)
« Vastaus #29 : Elokuu 04, 2008, 23:25:21 »
Mielestäni parempi vaihtoehto julkisille karma-pisteille olisi Jatkoaikatyyppinen ignore-list, jossa jokainen voi itse määritellä tiettyjen käyttäjien viestit piilotettaviksi ketjuista. Näin kukaan ei saa pahaa mieltä julkisista miinuspisteistä. Toisaalta voisi olla mielenkiintoista nähdä kuinka monelle ignore-listille on joutunut ihan itsearvioinnin kannalta, toki vain privaatisti. Tiedä sitten onko tällä palstasoftalla tätä mahdollista toteuttaa...