Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - HAL9000

Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11
136
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: Ketä nyt, kun omat tippui
« : Huhtikuu 05, 2006, 15:02:15 »
Ässille laitoin ääneni. En halunnut äänestää mitään muutakaan, syistä että:

Kärpät - ei makeaa mahan täydeltä, kaksi mestaruutta riittää tälle erää. Tätä nykyä Pohjoisen Jokerit, ostojoukkue ja ostomestaruuksia. Rahan voitto on urheilullisuuden tappio.
HPK - paikallaan ikuisena pronssijoukkueena. Ei ikinä mestariksi! Se finaalipaikkakin oli työtapaturma.
HIFK - tälle perinteikkäälle joukkueelle voisin MUUTEN mestaruuden suodakin, mutta nyttemmin helsinkiläistyneenä ex-tamperelaisena olen hattua myöten täynnä helsinkiläisten jokapäiväistä stadiuhoa. Hifkin mestaruuden myötä sille ei tulisi loppua. Toki tuo koskee vain osaa IFK:n kannattajista, mutta pieni hapatus pilaa koko taikinan vai miten se nyt menikään.

Realistisesti ajatellen loppusijoitukset tullevat kuitenkin olemaan jotakuinkin seuraavat:
1) Kärpät
2) HIFK (n. 33%:n mahkulla HPK)
3) HPK (n. 33%:n mahkulla HIFK)
4) Ässät

137
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: KOOVEE
« : Huhtikuu 05, 2006, 14:52:10 »
Totta, mutta ainakin minä tahtoisin uskoa että niistä ajoista on otettu opiksi puolin ja toisin. Sikäli kuin Koovee yleensäkin tahtoo pelata mestiksessä eikä sarjaporrasta alempana kuten jotkut toisella palstalla epäilivät.

Minusta Koovee Mestiksessä on win/win-tilanne molemmille osapuolille, jos sitä osataan hyödyntää oikein. Ja tiedostetaan tietyt kilpakiekkoilun realiteetit.

138
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: KOOVEE
« : Huhtikuu 05, 2006, 08:55:33 »
Kaikkien kolmen tamperelaisjoukkueen kannalta on edullista, jos Koovee pysyy mahd. kauan Mestis-tasolla. Sekä Tappara että Ilves voivat käyttää Kooveeta farmina, johon pelaajia laitetaan peliaikaa saamaan, eikä tarvitse edes etsiä uutta kämppää pelaajille. Vastaavasti Kooveen pitäisi hyötyä siitä, että saa liigapelaajia lainaan peräti kahdelta seuralta.

Tietysti vielä hienompaa olisi, jos Koovee olisi taas liigassa kuten lapsuudessani, mutta nykyaikaisessa kiekkobisneksessä tuo 2 liigassa/1 mestiksessä -jako on varmasti toimivampi.

Yhteensä kolme tamperelaista kiekkoseuraa kahdella ylimmällä sarjatasolla. Siinä vähän kiekkokulttuurin mallia takapajuisemmille kiekkokaupungeille (kuten Helsingille).

139
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: Yhteenveto kaudesta 05-06
« : Huhtikuu 03, 2006, 08:13:21 »
Mikä meni pieleen, Tappara?

Tässä tulee melkoista tajunnan virtaa juuri päättyneen kauden ja rankan viikonlopun jälkitunnelmissa. Fiilis ei ole enää hirveän paha eikä pettynyt, sillä surutyö tuli tehtyä jo siinä vaiheessa, kun kaksi avainpuolustajaa lähti leikkaukseen. Silloin oli jo selvää, että jäljelle jääneellä sakilla ei riittävän pitkälle pötkittäisi kuitenkaan. Alun perin aioin postata tämän kirjoituksen jo toisen peräkkäisen hävityn pelin jälkeen, mutta ajattelin sitten kuitenkin odottaa ja katsoa, josko kevään 2003 ihme olisi sittenkin toistunut. Ei toistunut.

Ongelmat olivat kuitenkin mielestäni nähtävissä jo suht varhaisessa vaiheessa, ainakin joukkueen rakennuksen osalta. En nyt haluaisi tässä olla mikään "mitäsminäsanoin"-besserwisser, mutta... ihan samat valitukset olen latonut tiskiin jo useamman kerran kauden aikana. Ensin kauden alussa, toiseksi silloin kun odottelimme vahvistuksia. En kuitenkaan ollut kovin huolestunut, kun pelaajamarkkinat olivat tunnetun kuivat SM-liigan suuntaan eikä muilla joukkueilla rosteri näyttänyt sen kummoisemmalta. Lukuun ottamatta Kärppiä ja Jokereita (etenkin Jokerit keskenkauden-hankinnoilla kuten Hyvösellä).

Puolustajat

Tämä herätti ihmetystä jo kauden alussa. Puolustus näytti yksinkertaisesti aivan liian kapoiselta verrattuna Rautakorven menestysjoukkueisiin. Tunnustusta täytyy antaa siitä, että puolustusta yritettiin täydentää esim. Hawgoodilla, joka sittemmin osoittautui totaaliseksi hutihankinnaksi (samaa mieltä lienee Hannu Jortikka). Valitettavasti myös Salmela oli päästetty pois, ja niin luu jäi vetävän kouraan. Puolustus oli entistäkin kapoisempi. Jo yksikin avainpelaajan loukkaantuminen olisi voinut olla kriittinen takapakki joukkueen menestykselle. Kahden loukkaantuminen oli sellainen isku, josta ei ollut mitään mahdollisuutta toipua. En nyt lähde arvostelemaan ketään yksittäisiä puolustajia tässä, mutta sanonpa vain että joukkue olisi kaivannut ainakin kaksi sellaista puolustajaa lisää, joilla omaan pään puolustus ja peruspelaaminen olisi ollut edes jotenkuten hanskassa. Muu olisi ollut jo ylellisyyttä.

Maalivahti

Tässä todellakin kirjoitin maalivahdin yksikössä, sillä Tapparalla oli tällä kaudella käytännössä vain yksi maalivahti. Jos löydätte vanhoja kirjoituksiani, niissä ilmaisin huoleni Lehdon jaksamisesta. Ja ainakin minusta oli ilmeistä, että Lehto oli ihan puhki runkosarjan lopussa sekä pleijareissa. Tuttuja haamupelastuksiakin tuli yhä välähdyksenomaisesti, mutta niitä kuuluisia helppoja alkoi mennä yhä useammin. En usko, että ongelma oli Lehdon kohdalla kuntopuolella vaan pikemminkin henkisellä puolella. Jos maalivahti tietää, että joukkueen maalivahtipeli & sitä myötä joukkueen menestys on jokaisessa pelissä yksin hänen harteillaan, henkinen kuorma kasvaa melkoisesti. Toivon todellakin, että Nikkilä-huhu osoittautuu todeksi ja Lehto saa lomittajan, jonka avulla Tappara pystyy myös tarvittaessa voittamaan edes runkosarjapelejä.

Hyökkääjät

Tämä osasto taas näytti kauteen lähdettäessä yllättävänkin hyvältä - hyökkäyskalusto kyllä kesti vertailun minkä tahansa toisen liigajoukkueen kanssa, jopa Kärppien. Ehkä se terävin kärki todellakin puuttui, mutta koska viimeksi tuollainen hankinta on onnistunut Tapparassa? Ehkä Meluzin ekalla kaudellaan, mutta eipä silloinkaan pitkälle pötkitty. Esim mestaruuskaudella ratkaisumaaleja iskenyt Pirnes ei todellakaan tullut Tapparaan minään pistehirmuna vaan lupaavana nuorena sentterinä, jonka kehitys oli jäänyt polkemaan paikalleen Espoossa. Siksi luottoni oli suuri, että hyökkäyspeliin Tappara ei kaatuisi. Löytyi kokemusta sekä nuorta taitoa. Mutta mitä tapahtui Tapparan yv-pelille? Ennen Rautakorven joukkue oli kuuluisa erikoistilannepelaamisestaan. Tällä kaudella erikoistilannepelaaminen oli kuin Saarisen oppikirjasta, luvusta "Miten pilasin Tapparan yv-pelin".

Pieni ja kankea Tappara

Iso ja kankea Tappara oli (rosterista pääteltynä) tarkoitus muuttaa tällä kaudella virallisesti pieneksi ja vikkeläksi Tapparaksi. Tuloksena oli kuitenkin pieni ja usein kankea Tappara. Erityisesti puolustuksessa pelaajat olivat huomattavan pienikokoisia (keskimäärin) - jos kukkakeppi-G on isoin ja fyysisin puolustaja (ja Tuukka puolustuksen paras taklaaja), joukkueen puolustuskalustoa ei voi kovin fyysiseksi kehua. Pleijarivääntöjä ajatellen koko joukkue näytti liian heiveröiseltä pudotuspeleihin - melkein millä tahansa joukkueella olisi fyysinen etu kulmaväännöissä, taklauksissa jne. Ja niin olikin. Rautakorven mottohan oli kauteen lähdettäessä, että sellaisella joukkueella & pelillä millä Tappara otti edellisen mestaruutensa ei enää pärjätä nykypäivän liigassa. Ilmeisesti Rautakorpi yrittikin kehittää Tapparaa aktiivisempaan ja enemmän kiekkoa kontrolloivaan suuntaan. Ei tärpännyt.

Kunnon ajoitus

Silloin kun Rautakorven Tappara menestyi, paras kuntopiikki oli yleensä ajoitettu playoffeihin. Pelisysteemin omaksuminen ja uusien joukkuekaverien yhteispelin yleensä tuotti tehokkaan jakson n. joulutauon paikkeille (tosin mestaruuskaudella tämä jäi puuttumaan). Tällä kaudella Tapparan paras lento osui aivan kauden alkuun, mikä sinänsä oli jo huolestuttava merkki. Tapparalla oli osittain valmis runko, ja täydennykset olivat lähinnä kokeneita pelimiehiä, joten tällaisella kokoonpanolla kuuluukin napsia pisteitä muilta joukkueilta, joilla uusien pelaajien ja pelisysteemin hakemisen myötä yhteispeli on vielä hieman haussa alkukaudesta. Huolestuttavaa olikin, että kun muut joukkueet alkoivat saada joukkuepelin kasaan, Tapparan aseet alkoivat tylstyä.

Juhlavuoden kirous

Juhlavuodet ja kotikisat ovat perinteisesti ne tilanteet, joissa joukkueilla on erityisiä menestyspaineita. Etenkin jos organisaation puolesta satsataan kauteen näyttävästi esim. rahallisesti ja valmentaja-/pelaajahankinnoilla. Tapparan juhlavuosi ei rikkonut kaavaa.

Ässät vs Tappara

Nälkäisempi ja kiimaisempi joukkue voitti. Siinäpä se lyhyesti. Ässät ansaitsi voittonsa. Ainoa mikä v*tutti oli se, kun näki Ässien pelaavan juuri sellaista kiekkoa, mitä olisi omiensa toivonut pelaavan. Sellainen mielenkiintoinen seikka muuten, että Rautakorpi kuittasi eilen täydeksi paskapuheeksi sen, että Tappara olisi "valinnut" Ässät vastustajakseen.

Summa summarum

Kaiken kaikkiaan ei todellakaan tyydyttävä lopetus kaudelle. Selvästi askel eteenpäin edelliskaudesta, mutta jos joku olisi sanonut kauden alussa että Tappara on loppusijoituksissa vain yhden pykälän edellä Ilvestä, olisin nauranut yhtä räkäisesti kuin jos joku ammattitoimittaja olisi veikannut Ilveksen ottavan mestaruuden ja Tapparan jäävän ulos säälipleijareista. Ei naurata enää.

Mitä tästä eteenpäin?

Tapparan ensi kausi vaikuttaa mielenkiintoiselta. Tappara menettänee runsaasti kiekollista osaamista, jos/kun paras maalintekijä, paras pistemies ja paras kiekollinen puolustaja ovat  lähtökuopissa - olisi oikeastaan ihme, jos yksikään heistä pelaisi vielä ensi kauden Tapparassa. Näille täytyisi löytää paikkaajia. Edelleenkään en halua mitään isolla rahalla hankittuja "iskin 50 maalia vuonna 1 ja 2 JYPissä/Saipassa/Kalpassa/Ässissä/Pelicansissa/tms" -tyyppejä, jotka vain surffailevat Tapparassa, vaan mieluummin pari lupaavaa vähän nuorempaa ja nälkäistä Pirnes-tyylistä pelaajaa Rautakorven käsittelyyn. Unelma olisi löytää jostain pari "Kontiolaa" lisää. Mutta ei niin lahjakkaita pelaajia tietenkään puussa kasva.

Myös kauden ja playoffien aikana joukkueen rungossa selvästi näkyneisiin puutteisiin olisi saatava täydennystä. Jotain nimiähän on jo ollut ilmassa. Hyökkäyspelaamisen ja puolustuspelaamisen balanssi pitäisi löytää. Tälle kaudelle oli panostettu mielestäni suhteellisesti liikaa hyökkääjiin.

Kiitos kaikille tapparalaisille, niin pelaajille kuin faneillekin, ensi kauteen taas uusin kujein. Toisaalta tästä on aika hyvä jatkaa, koska nyt ensi kauteen tuskin lähdetään yhden ennakkosuosikin paineista kuten tähän kauteen. Rautakorven Tappara on tunnetusti kobramaisen vaarallinen kun pääsee yllättämään puskista.

Jatkopeleissä tuuletan Ässien puolesta (no hard feelings!), joille suon menestyksen paljon mieluummin kuin millekään niistä kolmesta muusta.


140
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: Play-offs 2006 - ennakointi
« : Maaliskuu 06, 2006, 11:42:49 »
Eipä noita ekan kierroksen pleijarivastustajia kannata runkosarjakohtaamisten perusteella vielä pahemmin laitella inhokki-/toivokkijärjestykseen. Pleijaripelit ovat kuitenkin oma maailmansa. Muistin virkistykseksi poimintoja Rautakorven edelliseltä visiitiltä:
1999-2000: Tappara vie HIFKiä runkosarjassa 4-0. Pudotuspelien ekalla kierroksella HIFK lähettää Tapparan kesälomille 3-1.
2000-2001: Tappara on pinteessä Lukkoa vastaan, runkosarjassa (VTH) 1-3-2 eli vain yksi voitto. Pleijarien ekalla kierroksella Lukko kesälomille tyylipuhtaasti 3-0.
2002-2003: HPK:llä pitkästä aikaa niskalenkki Tapparasta runkosarjassa, 3 voittoa + 2 tasuria, Tapparalla vain yksi voitto ihan kauden alusta. Välierissä Tappara finaaliin, HPK pronssipeliin. "Kahvakiekko on voittanut! Kahvakiekko on voittanut!" (Radio Suomen hämeenlinnalaisselostajaa siteeraten.)

Kaksi joukkuetta kuitenkin erottuu, joiden kohtaamista kannattaisi mielestäni yrittää välttää mahdollisimman pitkään. Asian tekee Tapparan kannalta helpommaksi se, että nämä kohtaavat todennäköisesti toisensa jo pleijarien ekalla kierroksella, eli jos Tappara klaaraa itsensä jatkoon, vain toinen on enää vastassa. Jos näistä kahdesta ennakkosuosikki eli Kärpät hoitelee itsensä jatkoon, Tapparalle otollisimmat sijat runkosarjan päättyessä olisivat 2 ja 3. Jos taas Jokerit meneekin jatkoon välieräparista, Tapparalle turvallisimmat sijat olisivat 3 ja 4. Tästä voidaankin päätellä, että sijoittumalla runkosarjassa kolmanneksi voidaan käytännössä varmasti välttyä kohtaamasta Kärpät tai Jokerit ennen finaalipelejä, eli sikäli tämänhetkinen sarjasijoitus on erittäin sopiva. Itse pitäisin juuri Jokereita todellisena mustana hevosena ja suurimman yllättäjäpotentiaalin omaavana joukkueena pudotuspelejä ajatellen siitä riippumatta miltä nykyinen sarjataulukkosijoitus näyttää. Tai ei nyt oikeastaan voi edes puhua mistään yllättäjästä, kun joukkueella on muutenkin jotakuinkin liigan vahvin rosteri. Ainoa yllätys oli siinä, että pleijareihin pääsy alkoi mennä noinkin tiukille, mutta nyt Jokerit on jo tasoissa TPS:n kanssa niin pisteissä kuin pelien määrässäkin, eikä TPS:ltä tunnu mitään kirivaihdetta enää löytyvän (sitä paitsi niillä on Hauki), joten eiköhän se ole jo varma, että noista kahdesta juuri TPS päätyy aikaiselle kesälomalle. Jokerit on sen verran kova nippu, että lähtee nähdäkseni ennakkosuosikkina mitä tahansa muuta joukkuetta paitsi Kärppiä vastaan pleijarien ekalle varsinaiselle kierrokselle, ja Kärppiäkin vastaan ennalta melko lailla tasaväkisenä vastustajana.

Sen sijaan jostain Ilveksen runkosarjamenestyksestä ja voitetuista/hävityistä paikallispeleistä tällä kaudella on turha hehkutella tai kantaa huolta. Jos kohdataan pleijareissa, Tapparalla on pelaajapuolella selvä materiaalietu (nimenomaan ns. "playoff-pelaajien" kohdalla) ja valmentajana mies, joka on näyttänyt pystyvänsä ottamaan sen kirkkaimmankin kannun. Elorannan paras valmentajasaavutus SM-liigan pleijariosastolla on tippuminen pleijarien ekalla kierroksella. Pleijareissa mikä tahansa tällä hetkellä sijoilla 1-4 olevista joukkueista tullee olemaan käytännössä ylittämätön ekan kierroksen vastus Ilvekselle.

Tapparan isoimpana haasteena pitäisin kunnon oikeaa ajoitusta ja asennetta. Liiallinen löysäily viimeisillä runkosarjakierroksilla voi kostautua ikävällä tavalla kun tosipelit alkavat.

141
Pelaajat / Vs: Mike Stutzel
« : Maaliskuu 06, 2006, 11:12:19 »
Rautakorven joukkueiden ykkösketjussa on aina ollut vähintään yksi pelaaja, jonka paikka ei ole liigajoukkueen ykkösketjussa
´

Kerro ihmeessä muutama! Tarvainen? Mojanen? Hassinen?

Johannes Alanen.

142
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: Tre Kronor ja kulta suomelle
« : Maaliskuu 03, 2006, 12:01:59 »
Joo, ei mitään kultaa tuolla tavalla. Kultaa voitetaan kentällä, ei sen ulkopuolella.

Tästä tulisikin mielenkiintoinen käsite, "hävitty olympiakulta". Tulisiko Suomesta ensimmäinen maa, joka on hävinnyt kultaa jääkiekon olympiakisoissa?

143
Yleinen keskustelu / Otteluraportista poimittua...
« : Maaliskuu 03, 2006, 10:49:08 »
Sanotaan, että historia toistaa itseään, mutta tämä on jo naurettavaa:

3. erä:
1-1 Quinn Hancock 6 (Timo Vertala, Petri Kontiola) yv [44.27]
2-1 Toni Koivisto [44.59]

...jollei sitten Toni Koivisto tullut kopterilla Lappeenrantaan kesken eilisten matsien. Kyseessä siis poiminta eilisen Saipa-pelin otteluraportista ( http://www.tappara.fi/ottelut/saipa4b.html ), muistuttaa ihmeellisesti Ilves-pelin tapahtumia.

(Edit - näyttävät jo korjanneen.)


144
Pelaajat / Vs: Mike Stutzel
« : Helmikuu 01, 2006, 08:40:47 »
Noita tilastoja katsellessa tulee kyllä viimeisimpien vuosien keskenkauden-vahvistuksista lähinnä mieleen että nyt saatiin uusi Shooni... olkoonkin, että O'Brienilla oli pistetilasto vaatimattomampi kuin Stutzelilla. No, joskus viime vuoden puolella vielä valitin joskus siitä, että Tapparasta ei löydy riittävästi fyysisyyttä (merkityksessä maalinedustan putsaus, taklausvoima ja turpakäräjien hoito) joidenkin joukkueiden haastamiseen. Ainakin siihen taidettiin saada korjaus?

Odotettiin levennystä puolustukseen ja/tai Lehdon sparraajaa ja/tai maaliruiskua. Saatiin Töykkälä ja Stutzel. Stutzelin kiekollisesta tasosta SM-kaukalossa on tietysti vielä liian aikaista sanoa mitään, mutta en odota liikoja. Ehkä syynä osaltaan oli kuivat pelaajamarkkinat, etenkin Suomen suuntaan (kukas se nyt olikaan se vuosi pari sitten Pelicanseissa(?) kääntymässä käynyt jenkki/kanukki, joka sitten lätäkön taakse kesken kauden palattuaan laittoi pelaajayhdistyksen sähköpostilistalle varoituksen siitä, että Suomessa pelaajien asiat hoidetaan paskasti). Toisaalta myös itse pitäisin mahdollisena, että tässä on otettu selviä "roolipelaajia" tosipelejä varten. Töykkälä tökkijä-ärsyttäjänä (tällaisen kuvan olen hänestä Bluesissa saanut) johonkin rottaketjuun, ja "köyhänmiehen-Toporowski" Stutzel tuomaan fyysistä kovuutta, ajamaan tilanteet loppuun asti, tekemään maskia maalille ja survomaan irtokiekkoja sisään. No, sittenhän sen näkee, miten JR roolittaa miehet, kun on täysi kokoonpano kasassa (ja Janne taas terveenä).

Kuka muuten se "maajoukkuetason pelaaja" sitten oli?

145
Yleinen kiekkokeskustelu / Vs: Olympiakiekko Torino
« : Tammikuu 27, 2006, 12:46:35 »
Juu, ei lähde Lehtonenkaan.
http://www.mtv3.fi/urheilu/olympialaiset/uutiset.shtml/arkistot/olympialaiset/2006/01/421195

Maalivahtitilanne on nyt vähintäänkin mielenkiintoinen. Toivonenkaan ei ole kunnossa, ja Markkanen on antanut hieman ymmärtää, että vaikka olympialaiset olisivat periaatteessa kiinnostaneet, varamiehen varamieheksi lähteminen ehkä ei. No, onhan sinne kisojen alkuun vielä aikaa...


146
Olisiko Leinosen ja kumppaneiden kannattanut hommata se "keskitason" vahvistus jo silloin kun Virkkunen loukkaantui? Silloin oli jo tiedossa pelaajamarkkinoiden kuivuus sekä Teemun pitkä sairasloma. Onhan maailmassa herranjumala kiekkosarjoja pilvinpimein!

Ja mistä Leinosen olisi mielestäsi silloin pitänyt polkaista se vahvistus esiin? Tapparan ulkkiskiintiö oli silloin täynnä ja silloin vielä uskottiin, että Hauella olisi jatkettu kauden loppuun. Tähän saat listata niitä SUOMALAISIA (about Virkkusen tasoisia) pelaajia, joita silloin oli tarjolla pilvinpimein:
1. ...
2. ...
3. ...

Kannattava vielä kerran katsoa, millaisia mahtavia viimehetken löytöjä Tapparaa rikkaammat seurat ovat tehneet. Kuka heistä olisi sellainen vahvistus, joka Tapparan olisi pitänyt napata ensin? Bernd Bruckler? Ismo Kuoppala? Juho Jokinen? Heikki Laine? Jos tuota parempia ei ole tarjolla, minua ei kyllä harmita yhtään, vaikka Leinonen ei tällaisia kaappauksia tekisikään. Mieluummin annetaan vaikka peliaikaa omille junnuille.

Jos niitä huippupelaajia on vielä tarjolla, miksi Bluesit, HIFKit ja muut rahaseurat ostavat vain jöötiä? En tietysti pistä pahakseni, jos jokin siirtouutinen vielä ennen kuunvaihdetta ilmestyy, mutta kun näkee millaisia siirtoja on viime viikkoina tehty, en aio pidätellä henkeäni jännityksestä. Näillä mennään, siihen kannattaa varautua tässä vaiheessa.



147
Yleinen keskustelu / Vs: Presidentinvaalit, 2. kierros
« : Tammikuu 20, 2006, 09:11:22 »
Onneksi äänestäjiä kuitenkin kiinnostaa muutkin asiat kuin ehdokkaan 'edustavuus'. Muutenhan Arto Lahdesta olisi tullut presidentti suoraan ensimmäisellä kierroksella; rusetteineen ja oranssi vallankumous -kaulaliinoineen selkeästi edustavin ehdokas.

Niin, no kai tuo "edustavuus" on vähän makuasia. Minä en kykene yhdistämään termiä "edustava" hissukan oloiseen ja eunukin äänellä piipittävään Arto Lahteen. Asiantuntevan oloiseksi häntä kyllä voisin luonnehtia mutta en niinkään "edustavaksi". Ei sillä että nämä kaksi finaaliin päässyttä ehdokasta olisivat siinä suhteessa (edustavuus) yhtään parempia.

Jos minä olisin äänestänyt ihan vain "edustavuuden" perusteella, olisi kai Vanhanen ollut ainoa valinta. Rauhallinen ja asiallinen puhetyyli sekä huomiota herättävät fyysiset mitat - kuka tahansa toinen valtiomies/-nainen näyttää aina kääpiömäiseltä Vanhasen rinnalla. Valittiinhan jo muinaisen Israelin kansankin ensimmäiseksi kuninkaaksi mies, joka oli päätä pidempi kuin muut, ja myös monet nykyajan suuret valtiomiehet ovat olleet huomiotaherättävän kookkaita (esim. de Gaulle).

Mutta kuten sanottu, ekan kierroksen valintani osui kuitenkin pienpuoleen ehdokkaaseen. Minulle painavat järki- ja asiaperusteet enemmän kuin mielikuvat/fiilikset/edustavuus jne.

148
Tällaiset case Machuldat ovat siis kiellettyjä

"Lex Machulda" koskee ulkomaalaispelaajia, ei kotimaisia. Näin asia uutisoitiin ainakin silloin, kun juttu oli uusi.


149
Yleinen keskustelu / Vs: Presidentinvaalit, 2. kierros
« : Tammikuu 18, 2006, 13:09:16 »
Ainoa vaan että se idiootti Vanhanen antoi nyt tukensa Naton puolesta puhujalle. Pääministerin luulisi pysyvän istuvan hallituksen kannalla näissä asioissa, eipä ole ollut koskaan keskustalaisiin luottaminen.

Damned if you do, damned if you don't. Minulle on yksi hailea, mitä mieltä sinä olet (tai kukaan muukaan on) Matti Vanhasesta, mutta olisiko luotettavaa toimintaa sitten mielestäsi ollut vuosi sitten sovitusta porvariyhteistyöstä lipeäminen? Tai toisin kysyen, miten Vanhanen olisi sitten voinut yleensäkään tuossa tilanteessa toimia ilman että haukkuisit häntä epäluotettavaksi? Olisiko hänen pitänyt tukea Niinistöä vai ei?

Omasta puolestani sanon, että sinä päivänä kun suomi Natoon liittyy minä aion palauttaa sotilaspassini takaisin puolustusvoimille ja alkaa sivariksi.

Et varmasti ole ainoa. :(

150
Yleinen keskustelu / Vs: Presidentinvaalit, 2. kierros
« : Tammikuu 17, 2006, 10:43:18 »
Ja yksi lisäys vielä tuohon ylläolevaan.

Tietysti pätevyys ei itsessäänkään ole riittävä tae henkilön soveltuvuudesta tehtävään. Esim. 12 vuotta sitten olisi varmaan muodollisen pätevyyden kriteerillä pitänyt äänestää presidentiksi (muistaakseni ko. vaalien ainoa) valtiotieteen tohtori. Valitettavasti ko. valtiotieteen tohtori sattui olemaan Paavo Väyrynen, jota en olisi äänestänyt aseella uhattunakaan - eivätkä onneksi äänestäneet riittävän monet muutkaan. (Huom, tässä siis kyse omasta näkemyksestäni Väyrysestä.)

Pätevyyden lisäksi näin tärkeään virkaan päästäkseen pitäisi kyllä läpäistä myös jokin aika ankara psykologinen testi. Tai oikeastaan sellaisen testin voisi muutenkin ottaa käyttöön ja edellyttää kaikilta, jotka mielivät kansanedustaja- tai presidenttiehdokkaaksi.

Sivuja: 1 ... 8 9 [10] 11