Tapparan epäviralliset jälkipelit
Jääkiekkokeskustelu => Yleinen kiekkokeskustelu => Aiheen aloitti: Linden #16 - Syyskuu 04, 2014, 10:58:52
-
Aloitetaanpa ketju tämän tulevan kauden yleisömääristä. Urheilusanomien ennakon mukaan Tapparan yleisökeskiarvo tavoite on peräti 6560, olisiko näppäilyvirhe? Kausikortteja on tavoite myydä 2200 kappaletta.
Tässä ketjussa voidaan sitten keskustella miltä kauden mittaan näyttää, että mihin tuo keskiarvo asettuu.
Tuskin missään nimessä niille luvuille mitä tuossa aviisissa mainitaan. Varmaan siellä 5 500-5 700 välimaastossa liikutaan.
-
Aloitetaanpa ketju tämän tulevan kauden yleisömääristä. Urheilusanomien ennakon mukaan Tapparan yleisökeskiarvo tavoite on peräti 6560, olisiko näppäilyvirhe? Kausikortteja on tavoite myydä 2200 kappaletta.
Tässä ketjussa voidaan sitten keskustella miltä kauden mittaan näyttää, että mihin tuo keskiarvo asettuu.
Tuskin missään nimessä niille luvuille mitä tuossa aviisissa mainitaan. Varmaan siellä 5 500-5 700 välimaastossa liikutaan.
Niin, eiköhän se yleisökeskiarvotavoite ole oikeasti sama kuin viime vuonna eli 5650.
-
Eikös toi kausikorttitavoitekkin kuulosta melko alhaselta? Yleensähän siellä 2500 hujakoilla pyöritään?
-
Aloitetaanpa ketju tämän tulevan kauden yleisömääristä. Urheilusanomien ennakon mukaan Tapparan yleisökeskiarvo tavoite on peräti 6560, olisiko näppäilyvirhe?
Sama yleisökeskiarvo-tavoite oli Tapparan osalta tänään ilmestyneessä Etelä-Suomen Sanomissa. Näppäilyvirheeltä kuullostaa sitäkin taustaa vasten, että hallin kapasiteetti putosi 7300:aan ja muutenkin...
-
Yle haastatellut Leinosta yleisökadon johdosta:
Yleisö on lähtenyt hitaasti liikkeelle myös Tampereella, jossa eilen Ilveksen peliä seurasi vain 4 400 katsojaa. Tapparan toimitusjohtaja Mikko Leinonen ei kuitenkaan ole verkkaisesta alusta liian huolissaan.
- Joka vuosi syyskuun loppu ja lokakuun ovat hiljaisempia. Ensimmäinen kuukausi on aina vähän hiljaisempaa, mutta onneksi se tilastojen valossa nousee, kun talvi-illat pimenevät ja ihmiset löytävät taas halleihin, Leinonen uskoo.
Leinonen uskoo syyskuun alun olevan aivan liian aikainen ajankohta Liigan käynnistymiselle.
- Ajankohta on isoin syy, mikseivät katsojat löydä halleihin. Liigan pitäisi alkaa mieluummin syyskuun lopussa. Jos ilmastonmuutos on näin radikaali, että syyskuussakin on jopa 20 astetta lämmintä, kansa nauttii syyskeleistä ja pistää mökkejään kuntoon.
Pitäisikö kauden aloitusta siis siirtää myöhemmäksi vai olisiko silloinkin kauden alku hiljaisempi? Ilmaston muutosta syytetään, mutta onko tutkittu yleisökadon juurisyytä? Onko kyse itse ottelutapahtumasta (väärät videot&musiikki kuutiossa, pelaajien otteet...) vai liian helposta mahdollisuudesta seurata matsia kotisohvalta. Vai onko syynä yleinen taloudellinen tilanne tai kiinnostuksen lopahtaminen tuotteeseen jne...
Yleisökatoon on puututtu muun muassa uudistamalla lippujen hinnoittelua ja lisäämällä halleihin seisomapaikkoja. Lipputulot ovat Tapparalle yksi kolmesta liiketoiminnan tukijalasta yhteistyökumppaneiden ja muun muassa tv-tulojen rinnalla.
- Jos lipputulot nuokahtavat, nuokahtaa myös tulos. Jos siinä tapahtuu yli 10 prosentin heilahdus alaspäin, olemme ongelmissa. Katsojamäärät pitäisivät olla vuoden keskiarvolta yli 5 500, jotta olemme tyytyväisiä, Leinonen kertoo. Yleisökatoon on puututtu muun muassa uudistamalla lippujen hinnoittelua ja lisäämällä halleihin seisomapaikkoja. Lipputulot ovat Tapparalle yksi kolmesta liiketoiminnan tukijalasta yhteistyökumppaneiden ja muun muassa tv-tulojen rinnalla.
- Jos lipputulot nuokahtavat, nuokahtaa myös tulos. Jos siinä tapahtuu yli 10 prosentin heilahdus alaspäin, olemme ongelmissa. Katsojamäärät pitäisivät olla vuoden keskiarvolta yli 5 500, jotta olemme tyytyväisiä, Leinonen kertoo.
Toivotaan, että väki löytää halliin. Nyt pitäisi tutkia, mistä tällainen tilanne johtuu, sillä negatiiviset uutiset alkavat helposti ruokkia itseään... Tätä menoa on turha haaveilla vahvistuksista hetkeen.
Lähde:YLE
http://yle.fi/urheilu/sm-liiga_ei_houkuttele_katsojia_syksyisin_tamako_syy_halyttavaan_yleisokatoon/7477092
(http://yle.fi/urheilu/sm-liiga_ei_houkuttele_katsojia_syksyisin_tamako_syy_halyttavaan_yleisokatoon/7477092)
-
Eilen muka yli 4000 katsojaa hallissa. Uskokoon Ken haluaa.
Syitä Tapparan huonoon yleisömäärään:
- Kausi alussa, ulkokelit kunnossa
- Pelit onnetonta neppailua; paikallaolleet miettii uudelleentulemisen mielekkyyttä jos muutakin tekemistä
- Kiinnostavat pelaajat? Palola jo nähty ja nyt ei Opankaan peli kulje. Ei Nemo Jeesus ole mutta olisi tuonut katsojia. Ei kuitenkaan hankita Ruutua.
- "odotetaan kevään pelejä"
- Hallin oheispalvelut; 4 euron hodari!! yms
- arkipelit
- tappiokierre ja huonot CHL-pelitkin alla
- tylsät vastustajat; Kalpa, Saipa, Pelsut ja Blues.
- surkea lisäohjelma ja tunnelmanluonti hallissa. Kuulemmeko Robinia vielä 2016?? Miksi Sinioranssien alkaessa Tappara-Tappara-huudatuksen lyödään joku teinihumppa soimaan??
Peli kuntoon, voittoja ja maaleja.
Miksei myyty syksyn jo etukäteen vaikeaksi tiedettyihin peleihin lippupaketteja?? Kalpa-Saipa-Pelsu peliin liput 50 euroa yhteensä. KAIKKI lippumyynti on tuloa ja halli ei näytä tyhjältä.
#!!
-
Eilen muka yli 4000 katsojaa hallissa. Uskokoon Ken haluaa.
Syitä Tapparan huonoon yleisömäärään:
- Kausi alussa, ulkokelit kunnossa
- Pelit onnetonta neppailua; paikallaolleet miettii uudelleentulemisen mielekkyyttä jos muutakin tekemistä
- Kiinnostavat pelaajat? Palola jo nähty ja nyt ei Opankaan peli kulje. Ei Nemo Jeesus ole mutta olisi tuonut katsojia. Ei kuitenkaan hankita Ruutua.
- "odotetaan kevään pelejä"
- Hallin oheispalvelut; 4 euron hodari!! yms
- arkipelit
- tappiokierre ja huonot CHL-pelitkin alla
- tylsät vastustajat; Kalpa, Saipa, Pelsut ja Blues.
- surkea lisäohjelma ja tunnelmanluonti hallissa. Kuulemmeko Robinia vielä 2016?? Miksi Sinioranssien alkaessa Tappara-Tappara-huudatuksen lyödään joku teinihumppa soimaan??
Peli kuntoon, voittoja ja maaleja.
Miksei myyty syksyn jo etukäteen vaikeaksi tiedhalliettyihin peleihin lippupaketteja?? Kalpa-Saipa-Pelsu peliin liput 50 euroa yhteensä. KAIKKI lippumyynti on tuloa ja halli ei näytä tyhjältä.
#!!
Lippupaketti voisi tai olisi voinut toimia hyvinkin. Ylipäätään pitäisi lähteä siitä, että viimeisen tunnin aikana myydään hallilla lippuja niin halvalla, ettei homma voi jäädä siitä kiinni.
-
Mielestäni alkukauden otteluohjelma on Tapparan kannalta huonoin mahdollinen kun vastassa on järjestään Liigan ns. harmaavarpusia joiden kiinnostavuus auringon paistaessa täydeltä taivaalta on lähellä nollaa, jopa ilmaisstreamilta katseltuna. Kiekon ylitarjonta (ylipitkä runkosarja kun yli 70% joukkueista pääsee pleijareihin, CHL, täysin tarpeeton EHT jne.) yhdessä tiukentuneen taloustilanteen kanssa näkyy varmasti katsomoissa, valitettavasti.
-
Kalliiksi tulee tapparalle jos ei kotipeleissä otteet parane! Ei väki tule katsomaan häviöitä vaikka ilmaiseksi pääsisivät?
-
[/quote]
Lippupaketti voisi tai olisi voinut toimia hyvinkin. Ylipäätään pitäisi lähteä siitä, että viimeisen tunnin aikana myydään hallilla lippuja niin halvalla, ettei homma voi jäädä siitä kiinni.
[/quote]
Tai itseasiassa juurikin toisinpäin. Viimeinen tunti listahinnalla. Viimeisen tunnin ostaja on tehnyt jo ostopäätöksen saapua paikalle. Edullisimmat liput kannattaa myydä ajoissa ostaville ja ohjata heidän ostopäätöstään hinnalla. Tämä on kelluvan hinnoittelun perus viisaus, jota on vuosikymmeniä käytetty mm. Lentoyhtiöissä ja Hotelleissa. Tämä on ehdottomasti tehokkain tapa maksimoida tuotto. Kokonais katsojamäärään en ota kantaa.
-
Tai itseasiassa juurikin toisinpäin. Viimeinen tunti listahinnalla. Viimeisen tunnin ostaja on tehnyt jo ostopäätöksen saapua paikalle. Edullisimmat liput kannattaa myydä ajoissa ostaville ja ohjata heidän ostopäätöstään hinnalla. Tämä on kelluvan hinnoittelun perus viisaus, jota on vuosikymmeniä käytetty mm. Lentoyhtiöissä ja Hotelleissa. Tämä on ehdottomasti tehokkain tapa maksimoida tuotto. Kokonais katsojamäärään en ota kantaa.
Juuri noin, viime hetkillä lippuja ei saa myydä ale:lla, koska muuten katsojat jää kyttäämään niitä halvempia lippuja. Lippupaketit nyt ensin ja vaikka maaottelubreikin jälkeen juuri tuo lentoyhtiöiltä tuttu dynaaminen hinnoittelu, että mitä aikasemmin ostat sitä halvemmalla saat ja kysynnän ollessa suurempaa myös hinta hieman kohoaa. Jokerit otti juuri tämänkaltaisen systeemin lipunmyyntiinsä tälle kaudelle. Linkissä juttua siitä: http://www.uusisuomi.fi/urheilu/71304-jokerit-lipunmyynti-muuttuu-hinta-nousee-dynaamisesti
Tappara alensi jo hieman hintoja tälle vuodelle, mutta silti hinnat eivät kilpaile vielä tv-katsojista-ainakaan näissä syys-lokakuun peleissä. Keväälläkin roima ale lippuihin täytti lehterit, jolloin kate oli suhteessa sama ja tunnelma hallissa eri maailmasta.
-
Talouden tilanne eli lama on kyllä isoin tekijä yleisömääriin ja tälle ei toimisto voi mitään. Lippujen hinnat kyllä mutta toisaalta ovat myös toimistolle yksi keino vaikuttaa.
Tuo dynaaminen hinnoittelu vaikuttas järkevältä, mitä edellä kuvattu. Siis irtolippuihin.
Kauden alkuun vois olla lippupaketti(paketteja), jo(t)ka otettaisi huomioon mikäli innostuu kausarista kauden jo alettua. Toisaalta kausarin vois ostaa myös kauden alettua...eli tulis lisää hintaporrastusta. Nyt on kannattajakausari ennen/jälkeen juhannuksen sekä normaalihintainen koko kaudeksi. Lippupaketeissa voi olla vaara että syö kausikorttimyyntiä, ehkä. Eli periaatteessa dynaamisuutta kausikortteihinkin, tässä vaan mennään pitemmillä aikajänteillä.
Tulopuolen dynaamisuuden kasvaessa talouspuolen haasteet kasvaa ennustettavuudessa ja riskinottokyvyssä, mahtaisko hankinnat siirtyä verorajalta ennemminkin siirtorajalle. Kuitenkaan Liigan merkitys markkinoilla ei taida olla niin suuri että dynaaminen hinnoittelu olisi siirrettävissä kulupuolelle, pelaajiinkin.
Oheistoiminnot ja lisäohjelmat. Näillä ole mulle merkitystä, en tarvitse pelaajaesittelyvideoita, en historian kertausta. Mobiili päätelaitteesta saa kokoonpanot yms tarvittaessa. Ruoka ja juomapuolen hoidan muualla jo ihan aikataulu ja sisältösyista. Mutta minä olenkin minä :)
Tuskin kukaan pelkästään hodarin tai esittelyviedon takia käy hallilla. Notkahtaisko katsojamäärät jos näitä palveluita ei olisikaan?
Ehkä ihan aluksi ylöspäin poikkeavuudessaan... On nämäkin lisänä keinovalikoimassa luotaessa kiinnostavuutta Tapparan peleihin mutta kyllä sen joukkueenkin on tarjottava positiivisia elämyksiä oheistoimintojen ja lisäohjelmien lomassa.
Kait tämä on usean asian summa, ja maksimi yleisömäärää haettaessa kaikkia keinoja tarvitaan. Niiden painoarvoa en vaan tämän pohdinnan jälkeenkään osaa arvioida.
Tämän kauden yleisömäärän arvelen jäävän tavoitteesta 5650, 5100-5300 väliin arvaus keskiarvolle runkosarjassa. Ei ole ulkoilmapeliä ja kotitalouksien rahankäyttö tiukkenee entisestään talouden tilanteesta johtuen.
-
Tänään oli hallissa vähän rapee 4000 ihmistä ja tunnelma oli arvatenkin aika vaisu. Se, mikä pisti silmään, oli aitioiden tyhjyys. Alle puolet aitioista oli täynnä. Leinonenhan on itse kertonut, miten tärkeää aitiomyynti on, joten ihmettelen, miksei asialle tehdä mitään.
Esim. Kun huomataan, että seuraavan päivän pelissä on puolet aitioista tyhjänä, soiteltaisiin yhteistyökumppanit ja sponsorit läpi ja myytäis esim puoleen hintaan. Olen semmosessa paikassa töissä, mikä olisi soittolistalla ja kiinnostusta olisi ihan takuuvarmasti. Puoli on aina parempi kuin nolla ja olisi eleenäkin hieno sponssifirmoja kohtaan.
-
Esim. Kun huomataan, että seuraavan päivän pelissä on puolet aitioista tyhjänä, soiteltaisiin yhteistyökumppanit ja sponsorit läpi ja myytäis esim puoleen hintaan. Olen semmosessa paikassa töissä, mikä olisi soittolistalla ja kiinnostusta olisi ihan takuuvarmasti. Puoli on aina parempi kuin nolla ja olisi eleenäkin hieno sponssifirmoja kohtaan.
Periaatteessa ymmärrän pointtisi, mutta toisaalta. Jos annat pirulle pikkusormen, se vie koko käden. Vai miten se nyt meni?
Sponssifirmoja kohtaan hieno ele tarjota aitiota puoleen hintaan, mutta ei täyden hinnan maksaneita mahdollisia tulevia sponssifirmoja kohtaan. Tarinat liikkuu yllättävän nopeasti ja pitkälle.
Eikä se sponssifirmakaan enää jatkossa välttämättä täyttä hintaa suostuisi maksamaan.
-
Tänään oli hallissa vähän rapee 4000 ihmistä ja tunnelma oli arvatenkin aika vaisu. Se, mikä pisti silmään, oli aitioiden tyhjyys. Alle puolet aitioista oli täynnä. Leinonenhan on itse kertonut, miten tärkeää aitiomyynti on, joten ihmettelen, miksei asialle tehdä mitään.
Esim. Kun huomataan, että seuraavan päivän pelissä on puolet aitioista tyhjänä, soiteltaisiin yhteistyökumppanit ja sponsorit läpi ja myytäis esim puoleen hintaan. Olen semmosessa paikassa töissä, mikä olisi soittolistalla ja kiinnostusta olisi ihan takuuvarmasti. Puoli on aina parempi kuin nolla ja olisi eleenäkin hieno sponssifirmoja kohtaan.
Monesti nuo aitiot on tyhjillään ja melkein puolet pimeenä viime kaudellakin.
Ne pari kaikista surkeinta koirankoppia on hinnoiteltu ihan väärin.
-
Väitän, että toimisi kun osaisi myydä idean oikein firmoille.
Mitenkähän noi CHL-pelit muuten vaikuttaa lipputuloihin? Saako Tappara kotipelien kaikki lipputulot vai minkälainen järjestely siinä on? Noita pelejä on kuitenkin sen verran, että paikkaa liigapelien huonoja katsojamääriä jonkin verran. Jos jollain on kovaa faktaa aiheesta niin valaiskaa tyhmempää... 😉
-
Mitenkähän noi CHL-pelit muuten vaikuttaa lipputuloihin? Saako Tappara kotipelien kaikki lipputulot vai minkälainen järjestely siinä on? Noita pelejä on kuitenkin sen verran, että paikkaa liigapelien huonoja katsojamääriä jonkin verran. Jos jollain on kovaa faktaa aiheesta niin valaiskaa tyhmempää... 😉
Eiköhän vieraspelimatkat aikalailla vie kaikki kotipeleistä saadut lipputulot, mahtaako mennä miinuksellekin. En ainakaan usko, että CHL:stä voittoa tulee, ellei pärjää niin hyvin että pääsee kiinni palkintorahoihin.
-
Kun puhutaan pelkästään jääkiekon alentuneista katsojamääristä, niin myös muissa yleisötapahtumissa ollut notkahdusta... Esimerkiksi viime kaudella jalkapallon veikkausliigassa ollut yhteensä n. 48000 vähemmän kuin edellisellä kaudella. Kertooko tämä taloustilanteesta noin yleensä?
Lähde:
http://yle.fi/urheilu/video_mihin_katosi_lahes_48_000_katsojaa_veikkausliigasta/7552663 (http://yle.fi/urheilu/video_mihin_katosi_lahes_48_000_katsojaa_veikkausliigasta/7552663)
Positiivista on kuitenkin se, että Tampereella on väki löytänyt hyvin halliin mm. Tappara-Kärpät, Tappara-Lukko ja Ilves-Tappara-peleissä. Toivottavasti trendi jatkuu.
-
Kun puhutaan pelkästään jääkiekon alentuneista katsojamääristä, niin myös muissa yleisötapahtumissa ollut notkahdusta... Esimerkiksi viime kaudella jalkapallon veikkausliigassa ollut yhteensä n. 48000 vähemmän kuin edellisellä kaudella. Kertooko tämä taloustilanteesta noin yleensä?
Lähde:
http://yle.fi/urheilu/video_mihin_katosi_lahes_48_000_katsojaa_veikkausliigasta/7552663 (http://yle.fi/urheilu/video_mihin_katosi_lahes_48_000_katsojaa_veikkausliigasta/7552663)
Positiivista on kuitenkin se, että Tampereella on väki löytänyt hyvin halliin mm. Tappara-Kärpät, Tappara-Lukko ja Ilves-Tappara-peleissä. Toivottavasti trendi jatkuu.
Jalkapallossa noin 10 prosentin lasku kertoo taloustilanteesta mutta ehkä myös tasoerosta joukkueiden välillä. HJK on ollu ylivoimainen viime vuodet jolla varmaan vaikutusta. Tosin HJK katsojamäärä laski 86 tuhannesta 68 tuhanteen eli 20 prosenttia (kait noi luvut noin oli) kun taas koko veikkausliigan 10 prosenttia.
Kiekon puolella Tampereella merkillepantavaa on kaks viimestä peliä, perjantai Tappara-Lukko yleisöä 6553 ja lauantai Ilves-Tappara yleisöä 6415. Tapparan peliin oli niitä tarjouslippuja kun paikallispeliin on normaalia hieman kalliimmat hinnat, ehkä tässäkin näkyy myös taloustilanne. Tapparalaiset vaihtaneet paikallispelin sarjakärkeen.
-
Että tämmöstä tällä kertaa:
http://www.tappara.fi/liiga/uutiset/282-lokakuu-2014/8389-tapparan-yleisomaarat-kasvaneet-tana-syksyna
Eikähän tuo Ilveksen foorumilla torpetoida alas hyvin perusteluin. :D
-
Että tämmöstä tällä kertaa:
http://www.tappara.fi/liiga/uutiset/282-lokakuu-2014/8389-tapparan-yleisomaarat-kasvaneet-tana-syksyna
Eikähän tuo Ilveksen foorumilla torpetoida alas hyvin perusteluin. :D
Joo ilmaiset liput, perjantaipelejä, jne, jne...
Kyllähän niillä vastustajilla on väliä ja on hieno nähdä, että Lukko myös herättää tunteita. Nieminen varmasti on yksi syy, mutta uskon, että Lukosta on muutenkin muodostunut parin kauden aikana kiinnostusta herättävä vastustaja.
Hienosti löytänyt porukka hallille ja miksi ei löytäisi silloin, kun tuote on kunnossa.
-
Viime kaudella 15 kotipelin jälkeen yleisökeskiarvo oli 4987 (lähde (http://tappara.info/index.php/topic,5355.msg176019.html#msg176019)). Viime kauden lopullinen yleisökeskiarvo oli 5685 (lähde (http://liiga.fi/tilastot/2013-2014/runkosarja/joukkueet/?stats_type=yleisomaara&home_away=&sort=#stats-wrapper)), joka oli 35 yli virallisen tavoitteen 5650. Tämä tarkoitti jälkimmäisten 15 kotipelin osalta sitä, että niiden yleisökeskiarvo oli 6383. Tässä lukemassa oli mukana ulkoilmapelin 15062 henkeä. Vertailun vuoksi kuluvaan kauteen, jos ajattelee ulkoilmapelin täytenä Hakametsänä, olisi loppukauden yleisökeskiarvo ollut 5885 (498 vähemmän) ja lopullinen yleisökeskiarvo 5436 (249 vähemmän). Tällä kaudellahan vastaavaa tapahtumaa ei tule olemaan.
Nyt 15 kotipelin jälkeen ollaan lukemassa 5095 (lähde (http://liiga.fi/tilastot/2014-2015/runkosarja/joukkueet/?stats_type=yleisomaara&home_away=&sort=#stats-wrapper)).
Täyden tuvan paikallispelit ovat molempien alkukausien lukemassa mukana, tämän kauden täysi tupa tosin oli 300 henkeä vähemmän kuin viime kaudella. Viime kaudella Tappara isännöi kahta hallipaikallista ja ulkoilmapeliä, tällä kaudella kahta hallipaikallista, joista toinen on kevätkaudella.
Tämän kauden osalta yleisökeskiarvoon 5650 pääsemiseksi vaaditaan jäljellä olevista 15 kotipelistä keskiarvo 6205. Loppukauteen mahtuu nähdäkseni potentiaalisina yleisömagneetti-kotipeleinä vähintään pe 2.1 TPS, ke 14.1 Ilves, pe 23.1 TPS, pe 30.1 HIFK, pe 27.2 Lukko ja to 5.3 Kärpät, eli 6/15. Näihin nyt olettaisi markkinoinnin ainakin panostavan totuttua enemmän, koska töitä pitää tehdä, varsinkin jos itse tuote eli peli jatkuu kangertelevana.
-
Kyllä saa markkinoida kovasti töitä tehdä, että yleisömäärät saadaan budjetoituun tai viimekautiseen.
Ilmeisesesti ei näiden huhujen ja kassatilanteen vuoksi ei uusia pelaajia olisi tulossa, joten nämä nykyiset pitäisi saada yleisön kiinnostumaan. Pelitapa ja tuloksetkin on mitä on.
Mahdollinen valmentajanvaihdos luo kiinnostottavuutta eli tultaisiin katsomaan, miten peli muuttuu ja paranee, jos luottoa valmennukseen on. Nyt viime peleissä peli on jotenkin ollut liikkuvampaa ja siten yleisöystävällisempää, vaikka ei vielä hyvää. Maaleja ja voittoja tullaan katsomaan. Ylivoima ei kumpiakaan ole suonut.
Hyvin poimittu nuo kiinnostavat pelit jatko-ohjelmasta. Ne saattaa ylweisöä vetää paikalle yli 6000, mutta sitten on näitä 4500 katsojan pakkopullia. Niihin pitäisi pelkästään YLEISÖMÄÄRÄN vuoksi saada jotain lisähoukutusta riippumatta tuloista vrt normaalimarkkinointi. Lienee parempi, että niissä porukkaa on ja tuovat edes jotain euroa lippukassaan. Lisäkatsojasta ei paljoa lisäKULUJA Tapparalle tule. Näitä sekundapelejä pitäisi niputtaa lippupaketeiksi tyyliin osta kaksi saat kolme lippua.
-
Liitteenä kausien 12-13, 13-14 ja tämän kauden yleisökeskiarvojen kehitys kuvaajamuodossa, joka ottelun jälkeen.
Selitteessä on yleisökeskiarvo 15 kotipelin jälkeen ja niissä ollaan nyt heikoimmilla. Viime kauden osalta tappara.fistä löytyvistä yleisöluvuista laskettuna 15 pelin jälkeinen yleisökeskiarvo ei siis ollut 4987. Tämä muuttaa jonkun verran viime kauden lopun yleisömäärien jakaumaa, mutta ei merkittävästi.
Helpostihan tuosta viime kauden käyrästä huomaa, että ulkoilmapeli helpotti loppukautta huomattavasti, niin selkeä hyppy tuossa 17. ottelun kohdalla. Loppukaudella joissain peleissä tuli pientä nousua, mutta pääasiassa hienoista laskua päätyen lopulta aika jämptisti tavoitteeseen.
Työsulkukauden alkukausi oli ainakin NHL-pelaajien tuoman yleisen kiinnostavuuden ja Tapparassa vallinneen uutuudenviehätyksen vuoksi vähän kahta sen jälkeistä pirteämpi, mutta kokonaisuudessaan viime kauden tasoa. Kuitenkin, se ulkoilmapeli oli plussaa viime vuonna.
Tämän kauden loppuihin kotipeleihin pitää todellakin panostaa, niin kuin edellisessä viestissäni kuvatut kylmät luvutkin kertovat. Ehkä tuosta kuvasta hahmottaa vaatimukset vielä selkeämmin. Nyt ei saada 15 000 henkeä yhteen peliin.
-
Helpostihan tuosta viime kauden käyrästä huomaa, että ulkoilmapeli helpotti loppukautta huomattavasti, niin selkeä hyppy tuossa 17. ottelun kohdalla.
Ulkoilmaottelun tuoma boosti katsojamäärään ei kuitenkaan mene suoraan budjettiin sellaisenaan, koska tulonjako oli normaalista kotiottelusta poikkeava.
-
Ulkoilmaottelun tuoma boosti katsojamäärään ei kuitenkaan mene suoraan budjettiin sellaisenaan, koska tulonjako oli normaalista kotiottelusta poikkeava.
Näin on. Sen tarkemmasta tulonjaosta ei itselläni ole tietoa kuin että Tappara olisi saanut suurin piirtein täyden Hakametsän tulot ja loput järjestävälle firmalle ja Ipalle.
Jos tällä pohjalla pistetään kuvaaja toiseen formuun ja ajatellaan yleisömäärien suorempaa suhdetta tuloihin, niin saadaan liitteenä olevat käyrät. Tällöin viime kauden yleisökeskiarvoksi tulisi 5437, joka olisi ollut 213 alle tavoitteen.
Siitä huolimatta viime kaudella tähän aikaan, 15 kotipelin jälkeen, oli jo kova kasvu käynnissä ja keskiarvo nousi lähelle lopullista tasoaan 3-4 kotiottelun aikana. Nyt on joulun ja uudenvuoden välipäivinä Pelicans ti 30.12 ja TPS pe 2.1, sekä noita muita potentiaalisia yleisömagneettiotteluita myöhemmin, joissa mielestäni pitäisi saada lukemaa selkeämmin nousuun.
-
Siitä huolimatta viime kaudella tähän aikaan, 15 kotipelin jälkeen, oli jo kova kasvu käynnissä ja keskiarvo nousi lähelle lopullista tasoaan 3-4 kotiottelun aikana. Nyt on joulun ja uudenvuoden välipäivinä Pelicans ti 30.12 ja TPS pe 2.1, sekä noita muita potentiaalisia yleisömagneettiotteluita myöhemmin, joissa mielestäni pitäisi saada lukemaa selkeämmin nousuun.
Tappara pelaa valtaosan kotiotteluistaan viikonloppuna keväällä joten se on erittäin iso plussa.
Tammikuu
Arki: Ilves (ke!) ja HPK (ti)
Pe: TPS, SaiPa, TPS, HIFK
La: Blues
Ilves on järjettömästi keskellä viikkoa, vielä normaalista poikkeavana päivänä. HPK on melkein paikallisvastustaja joka tuo helposti Hämeenlinnasta lisää väkeä.
Perjantai-illat on aina hyviä katsojamääriltään. Plussaa tuo TPS kahdesti sekä HIFK.
Lauantaina on vastustajista ehkä se tylsin mutta silti lauantai tuo lisää katsojia.
Helmikuu
Ti: Sport, Jyp, Ässät
Pe: Lukko
La: SaiPa
Arki-iltojen vastujastajista uskoisin että Jyp vetää ainakin väkeä katsomoon, hyvällä säkää myöskin Sport ja Ässät. Mutta kaikki riippuu sarjasijoituksesta.
Ongelmallisin helmikuussa on tuo 21.2. - 27.2. pelattava suma jossa pelataan La SaiPa, Ti Ässät ja Pe Lukko että löytääkö tamperelaiset tiensä katsomoon. Pirkanmaalla on hiihtolomat silloin ja varmasti moni lähtee täältä karkuun silloin. Toivottavasti Lappeenrantalaiset lähtee hiihtoloman alkamista juhlistamaan tänne, mutta Raumalla ja Porissa lomia vietetään edellinen viikko.
Mutta hyvältähän tuo silti näyttää.
Maaliskuu
Torstai: Kärpät ja KalPa
Kärpät vetää aina, se on varma ellei sitten tässä ite flopata aivan täysin sekä KalPa ottelu päättää runkosarjan joten siellä todennäköisesti on panosta sen verta että kannustajia riittää täydellisen kevään ansiosta, ehkä jopa täyteen halliin?
Itse veikkaan että keskiarvo nousee tuonne 5700 paikkeille kevään aikana.
-
Tuleviin yleisömääriin vaikuttaa osaltaan myös Tapparan aikanaan käyttämä slogan: "Ilo kentällä näkyy katsomossa". Jos siellä pelattaisiin yleisöön menevää yritteliästä, aktiivista, suoraviivaista ja voitokasta jääkiekkoa niin tämä heijastunee positiivisena katsojalukuihin.
-
Tapparan kotiyleisökeskiarvo on 23 pelin jälkeen 5138. Se on 2000-luvun neljänneksi alhaisin lukema (viime vuoden tietoja mulla ei tosin tässä ole käytössä). 23. ja viimeisen pelin välillä yleisömäärä on noussut keskimäärin sadalla katsojalla. Eniten se on noussut kaudella 2007-2008 (270 katsojalla). Eniten tällä välillä keskiarvo on laskenut kaudella (-67 katsojalla). On siis todennäköistä, että yli 5000 päästään, mutta ei kovin paljon.