Äänestys

Oletko muuttanut tupakointi- ja ravintolatottumuksiasi 1.6.2007 jälkeen?

En, en polttanut aiemminkaan
Kyllä, olen lopettanut tupakanpolton
Kyllä, poltan nykyään vähemmän
Kyllä, poltan nykyään enemmän
Kyllä, olen aloittanut tupakoinnin
En, polttelen kuten ennenkin
    Käyn harvemmin ravintolassa
    Käyn yhtä usein ravintolassa
    Käyn useammin ravintolassa

Kirjoittaja Aihe: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007  (Luettu 57723 kertaa)

demonmixu

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #90 : Heinäkuu 24, 2007, 11:25:33 »
Itse otin kyseisin lain todella positiivisesti vastaan. Huomattavasti mukavampi työskennellä ravintolassa ja käydä itse asiakkaana, kun sisällä ei enään monessakaan paikassa saa polttaa. Itse toki poltan, mutta on paljon raikkaampi olo työpäivän tai baariillan jälkeen. Tosin meillä nyt onneks töissä saa vielä henkilökunta polttaa siihen tarkoitetulla paikalla, joka sattuu olemaan ulkona.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #91 : Heinäkuu 26, 2007, 15:47:07 »
Työntekijät eivät enää altistu tupakansavulle ja ilma on paljon raikkaampi.Jokainen uudistus kohtaa enemmän tai vähemmän vastarintaa,ajan kanssa sen kanssa opitaan tulemaan toimeen.

demonmixu

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #92 : Heinäkuu 26, 2007, 17:27:00 »
Itse en näe mitään vastarintaa kyseistä asiaa kohtaa. Jos meillä ei töissä sais polttaa niin sit lopettaisin koko sauhuttelun. Nyt lopettamiseen on vielä helpompi suhtautua siis jos itse lopetan, kun baareissa ei tuu sauhuteltua pahemmin.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #93 : Heinäkuu 30, 2007, 15:21:57 »
Ainakin tupakalla käynti vähenee kun alkaa illat viilentyä ja ei tarkene silloin mennä röökille ulos jos vielä vaikka sataa vettä, niin hyvä on .Silloin mitataan kuinka todella lakia noudatetaan.

Poissa baldie

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1672
  • LOL
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #94 : Heinäkuu 30, 2007, 17:08:58 »
Nuuska Jospa suomessakin tajuttais siirtyä takaisin tämän mustan kullan myyntiin. Kesän tässä tupakoinut ja kunto rapa, siirryn siis nuuskaan...
Jäsen 27
"Vastus Ratinassa tulee olemaan kovin mahdollinen, "legendojen" 16 mestaruudesta vaatimattomat 13 on saavutettu ulkojäillä"

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #95 : Heinäkuu 31, 2007, 09:10:37 »
Nuuskassa suhteessa enemmän vahingollisia aineosia kuin tavallisessa tupakassa ja sisältää mikrokooppisen kokoisia lasia palasia joissain merkeissä mm Ettan jotka tekevät suussa ja ikenissä ajan myötä pahaa jälkeä.Molemmissa tuotteissa hyvät ja huonot puolet,eli kumpi kannattaa vai lopettaako kokonaan tupakanpolton kertaheitolla. ???

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #96 : Heinäkuu 31, 2007, 09:21:40 »
Nuuska Jospa suomessakin tajuttais siirtyä takaisin tämän mustan kullan myyntiin.

Ei onneksi siitä pelkoa, sillä EU kieltää moisen mönjän. Ruotsin poikkeuslupakin taitaa olla jossain vaiheessa katkolla?

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #97 : Heinäkuu 31, 2007, 11:23:58 »
Nuuskassa suhteessa enemmän vahingollisia aineosia kuin tavallisessa tupakassa ja sisältää mikrokooppisen kokoisia lasia palasia joissain merkeissä mm Ettan jotka tekevät suussa ja ikenissä ajan myötä pahaa jälkeä.Molemmissa tuotteissa hyvät ja huonot puolet,eli kumpi kannattaa vai lopettaako kokonaan tupakanpolton kertaheitolla. ???

Muistaakseni lasin käyttö nuuskassa on ollut jo vuosikausia kiellettyä.
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa pieni m

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 703
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #98 : Heinäkuu 31, 2007, 13:02:03 »
Olis kiva kuulla niitä hyviä puolia. Molemmissa ei oo ku toinen toistaan huonompia puolia. Suurin osa käyttää noita aineita ku on joskus teininä ollu niin porukan vietävänä, eikä osaa lopettaa vieläkään. No joku saa vetää herneen nenäänsä, mutta mää en oo kuullu mitään syytä, miks kenenkään noihin tarvis koskea. Eipä se toisaalta haittaakkaan vaikka jotkut niitä käyttää. Toivon vaan, että Ahon Eskon malli toteutuis ja käyttäjät maksais itte hoitonsa ja säästyneet verorahat käytettäis johonki tärkeenpään.

Poissa Ljpp

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2748
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #99 : Heinäkuu 31, 2007, 14:08:51 »
Joo, sehän se paras on että on kokonaan ilman. Sitten vielä jättää kahvin ja alkoholin pois myös. Toisaalta, siteeratakseni erästä sikarikonsulttia:"Nautinto alkaa siitä mihin addiktio loppuu"
Tappara.co - osallistu yhteisöprojektiin!

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #100 : Heinäkuu 31, 2007, 14:53:08 »
Toisaalta, siteeratakseni erästä sikarikonsulttia:"Nautinto alkaa siitä mihin addiktio loppuu"

Harva saa nautintoa tupakasta tai nuuskasta, toisin kuin sikareista. Edellämainittujen nautinnot syntyvät ainoastaan vierotusoireiden helpottaessa...

Poissa baldie

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1672
  • LOL
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #101 : Heinäkuu 31, 2007, 15:06:11 »
Lainaus
Nuuskassa suhteessa enemmän vahingollisia aineosia kuin tavallisessa tupakassa ja sisältää mikrokooppisen kokoisia lasia palasia joissain merkeissä mm Ettan jotka tekevät suussa ja ikenissä ajan myötä pahaa jälkeä.Molemmissa tuotteissa hyvät ja huonot puolet,eli kumpi kannattaa vai lopettaako kokonaan tupakanpolton kertaheitolla.

Lainaus
Ei onneksi siitä pelkoa, sillä EU kieltää moisen mönjän. Ruotsin poikkeuslupakin taitaa olla jossain vaiheessa katkolla?


Lukiko flööri tota linkkiä ollenkaan?
Oiskohan noin?? Sitten ruotsissa valmistetaan ja myydään sitä "maan alla."
(Hölmöstä näkyy lainattuna myös minun kommentit, noi kaks jälkimmäistä.)
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 31, 2007, 15:11:26 kirjoittanut baldie »
Jäsen 27
"Vastus Ratinassa tulee olemaan kovin mahdollinen, "legendojen" 16 mestaruudesta vaatimattomat 13 on saavutettu ulkojäillä"

Poissa Ahteri

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 119
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #102 : Heinäkuu 31, 2007, 18:06:45 »
Nuuskahan ei ole haitaksi kuin sille joka sitä käyttää. Passiivista nuuskan käyttäjää en ole vielä nähnyt. Haittaa muille on vain siinä tapauksessa, kun jotkut heittelee nuuskaa kattoon tai muualle, mistä se täytyy jonkun siivota pois. Nuuskan myynti ehdottomasti takaisin ja teineille oppitunti nuuskan pois ottamisesta.
Kyllä se siitä lakkaa helpottamasta.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #103 : Elokuu 01, 2007, 13:37:14 »
Nuuska vaarallista mutta saa tiskin alta mistä tahansa paikkakunnalta kun vaan osaa kysu oikeasta paikasta;parhaiten sitä saa ikivä kyllä pienistä ulkomaalaisten omistamista kioskeista.Asialla on monta puolta ja addiktio voi olla moneen asiaan - tupakka ja nuuska eivät ainoita.

Poissa ramsau

  • Global Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • Viestejä: 75
  • ??
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #104 : Elokuu 07, 2007, 18:14:22 »
2 kuukautta ollaan eletty uuden lain mukana ja vaikutuksia asiakaskäyttäytymisessä huomataan heti. 2 vuoden siirtymäajan saaneet ravintolat ovat selvästi nostaneet myyntejään ja saaneet uusia asiakkaita, kun taas täysin savuttomat ravintolat ovat hieman tätä asiakaskuntaa taas menettänyt.

Mielestäni tämä laki on totaalisen perseestä. Koska se on (phyh) tehty ravintolatyöntekijöiden suojelemiseksi ja jotta ko. ala olisi tasavertainen muiden alojen kanssa. Heh. Joopajoo. Valitettava fakta on se ettei kukaan työskentele ravintolassa koska on pakko työskennellä. Jokainen on luultavasti tiennyt tämän asian kyseiselle alalle mennessään.

Toinen sivuvaikutus on työnantajan puolelta tullut sanoma joka on ollut eräillä suurilla ketjuilla aika ehdoton. Työaikana ei enään saa savutella. Ei edes ulkona, piilossa, poterossa tai salaa. Koska tosiaan kyseinen lakihan on tehty ravintolatyöntekijöiden suojelemiseksi, niin meidänhän on turha työaikaa käyttää sauhutteluun. Jepjep.. Holhoamista? Ei kai sentään nyt Suomessa.

Sinänsä olen itse toisaalta tyytyväinen. Voin ainakin helposti valita ravintolani tulevaisuudessa kriteerilla saa polttaa/ei saa polttaa. Sehän on tietysti jokaisen oikeus, mutta jos kahden kuukauden aikana olen saanut tasan yhden negatiivisen palautteen (reklamaation) ravintolan tupakointipolitiikasta uuden lain voimaantulon jälkeen ja joka päivä kuitenkin 1-2 henkilöä kiittelee mahdollisuutta poltella ravintolassa, niin olen aika vakuuttunut mitä ravintolan suurkuluttajat yleisesti asiasta ajattelee. Sanokaa mitä sanotte.

Mutta Don't get me wrong. Mielestäni laki olisi ollut reilu mikäli se olisi koskenut ravintoloita joissa tarjoillaan ruokaa ja joissa käy lapsia. yökerhoihin ja pubeihin (joissa käy vain aikuisia ihmisiä) tämä laki ei sovi. Mutta minkäs teet. Minä poltan ja aion polttaa vastedes. Jos aion lopettaa niin lopettamispäätös tulee minulta itseltäni, ei hallituksen kautta.