Äänestys

Oletko muuttanut tupakointi- ja ravintolatottumuksiasi 1.6.2007 jälkeen?

En, en polttanut aiemminkaan
Kyllä, olen lopettanut tupakanpolton
Kyllä, poltan nykyään vähemmän
Kyllä, poltan nykyään enemmän
Kyllä, olen aloittanut tupakoinnin
En, polttelen kuten ennenkin
    Käyn harvemmin ravintolassa
    Käyn yhtä usein ravintolassa
    Käyn useammin ravintolassa

Kirjoittaja Aihe: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007  (Luettu 57726 kertaa)

hardflip

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #45 : Kesäkuu 06, 2007, 21:01:11 »
Elikkä nyt ihmiset joutuu poistumaan ravintolasta tupakoinnin ajaksi? Kadulle siihen viereen?
Juu jos ei ravintolassa ole erillistä tupakkakoppia.

Ja jos ei jaksa kipittää sinne koppiin tai pihalle niin ei muuta kuin nuuska huuleen. Silläkin pärjää.

Poissa Naapuri

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1552
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #46 : Kesäkuu 06, 2007, 22:06:49 »
Ja jos ei jaksa kipittää sinne koppiin tai pihalle niin ei muuta kuin nuuska huuleen. Silläkin pärjää.

Hyi helvetti, sitä tököttiä en suuhuni laita. Nuuskaaminen oksettaa jo ajatuksenakin minua.

Nuuskaamisessa ja tupakoinissa on suuri ero, vaikka molemmissa elimistöön "tungetaan" nikotiinia. Nuuskaaminen on hyvin henkilökohtainen tekeminen, kun taas tupakointi on monesti sosiaalinen tapahtuma. Olen kokenut monissa koulutustilaisuuksissa, miten tupakkipaikalle kerääntyvä jengi alkaa ilman mitään alkukankeuksia juttelemaan aivan vieraiden ihmisten kanssa ja miten siellä syntyy heti sellainen "me henki".

Tupakointiin kuuluu myös "sormileikit" ja savun puhaltelu, jotka molemmat ovat olennainen osa tätä tapahtumaa.

Siksi väitänkin, että tupakointi on paljon muutakin, kuin vain nikotiinitarpeen poistamista ja siksi monelle laastarit ja purkat eivät tuo ratkaisua sen lopettamiseen.

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #47 : Kesäkuu 07, 2007, 00:03:20 »
Nuuskaaminen on hyvin henkilökohtainen tekeminen, kun taas tupakointi on monesti sosiaalinen tapahtuma.

Joo, totta. Siinä missä nuuskan käytössä kärsii vain käyttäjä itse, joutuu tupakansavua hengittämään kaikki ympärillä olevat. Todella sosiaalista tosiaan.

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #48 : Kesäkuu 07, 2007, 07:11:26 »
Nuuskaaminen on hyvin henkilökohtainen tekeminen, kun taas tupakointi on monesti sosiaalinen tapahtuma.

Joo, totta. Siinä missä nuuskan käytössä kärsii vain käyttäjä itse, joutuu tupakansavua hengittämään kaikki ympärillä olevat. Todella sosiaalista tosiaan.
Äh, tiedät mitä Naapuri tarkoitti ja oot vaan kateellinen kun et itse pääse "Me henkeen" mukaan. :P
Naapurin kirjoitus on niin totta. Parhaat juorut kuulee tupakkapaikalla.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa FORTUNA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1635
  • Pappa#55 +143kg/Überlegenheit
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #49 : Kesäkuu 07, 2007, 13:13:03 »
Allekirjoitan Naapurin analyysin tupakoinnin sosiaalisesta vaikutuksesta. Nyt onkin sitten aika jonkun holhottavan vetää oma argumenttinsä tähän perään ettei tupakoinnin puolustajat saa viimeistä sanaa :-*
Vasemmassa laidassa on Stanley Cup –voittaja ja oikealla tuleva Stanley Cup –voittaja
- Välissä on sitten sellainen hiihtelijä...(Barkov Jr 2012-13)

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #50 : Kesäkuu 08, 2007, 12:39:37 »
Vaikka itse en polta röökiä,niin laki on liian holhoava.Jokainen saa polttaa jos siltä tuntuu mutta olisi vaan mahdollisimman huomaavainen henkilöitä kohtaan jotka eivät polta lainkaan.

Poissa jtv

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1024
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #51 : Kesäkuu 08, 2007, 13:14:40 »
Jokainen saa polttaa jos siltä tuntuu mutta olisi vaan mahdollisimman huomaavainen henkilöitä kohtaan jotka eivät polta lainkaan.

Mahdollisimman huomaavainen... Eli tarkottaisi sitä, että tällöin pitäisi mennä polttamaan sellaiseen paikkaan, josta savu ei kantautusi tupakoimattomien hengitykseen?

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #52 : Kesäkuu 08, 2007, 17:54:23 »
Jokainen saa polttaa jos siltä tuntuu mutta olisi vaan mahdollisimman huomaavainen henkilöitä kohtaan jotka eivät polta lainkaan.

Mahdollisimman huomaavainen... Eli tarkottaisi sitä, että tällöin pitäisi mennä polttamaan sellaiseen paikkaan, josta savu ei kantautusi tupakoimattomien hengitykseen?
Miksei vois olla täysin savuttomia baareja ja baareja joissa saisi polttaa? Näin jokainen voisi valita itse baarinsa. Mä veikkaan siltikin että tunkua olis savullisiin... Kuten on ollut tähänkin asti. Baarista osa savutonta ja loput savullista, kumpi puoli oli useimmiten tyhjä? Nyt ihmisillä ei ole varaa valita, savuitta on oltava. (siis jos tahtoo samalla nauttia siitä juomastaan...)
Ystävälläni oli 90 luvun lopulla Tampereella täysin savuton kahvila. Oli pakko parin kuukauden jälkeen laittaa osa savulliseksi kun ei kauppa käynyt.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa veka3

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 367
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #53 : Kesäkuu 08, 2007, 23:06:39 »
Tähän Anikosin edelliseen viestiin on pakko laittaa päinvastainen juttu..
Asuin 5v sit Lohja nimisessä pikku kaupungissa ja sinne avattiin joskus
90 luvun lopulla baari josa ei saanu tupakoida..??

Olin ihan varma et se ei kovin pitkään oo pystyssä,mut aina perjantai tai lauantai iltasin
kun sinne meni ni se oli täynnä!!
Kävijöitä niin savullisia ku savuttomia.. savulliset menee välil ulos..

Baarin nimi Opus K.
Rymy varmaan tietää paikan.. voi tietysti myös joku muukin tietää..

Poissa Anikos

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 194
  • Moon oikias
    • Profiili
    • Suomalaiset etunimet
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #54 : Kesäkuu 09, 2007, 07:36:31 »
^^Niin, eron saattaa tehdä sekin meidän tapauksissamme että mä puhuin kahvilasta, sä baarista.
Uskotko ufoihin?
Uskon. Älkääkä kysykö miksi, mä uskon kaikkeen. Jumalaankin. Sehän pelaa Tapparassa numerolla 8.

Poissa Memmu26

  • Full Member
  • ***
  • Viestejä: 172
    • Profiili
    • Irc-galleria
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #55 : Kesäkuu 12, 2007, 12:35:33 »
Baarin nimi Opus K.
Rymy varmaan tietää paikan.. voi tietysti myös joku muukin tietää..

Onhan tuo tuolla vieläkin http://www.opusk.fi/index.asp

Ideana olikin hyvä, ettei saanu polttaa, johtunee tilan pienuudestakin. Siinä oli ennen vanhaan vaatekauppa, jossa allekirjoittanutkin oli joskus vuonna 1 ja 2 töissä 5 kk.
Tappara - Till I Die!

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #56 : Heinäkuu 03, 2007, 09:15:11 »
Onhan se hyvä,että vaatteet eivät ravintolan käynnin jälkeen haise tupakalle.Mutta toisaalta voidaan pohtia ollaanko menty liian pitkälle kun kaikki asiat kielletään tai rajoitetaan lakien/asetusten avulla ja puututaan ihmisten vapauteen sekä valinnan mahdollisuuteen.

Poissa FORTUNA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1635
  • Pappa#55 +143kg/Überlegenheit
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #57 : Heinäkuu 03, 2007, 11:31:24 »
Edelleen löytyy hyvin paikkoja jossa voi vapaasti kessutella oluen äärellä ja minähän kannan euroni niille. Sydäntä lämmitti viikko sitten kun menin yhteen paikalliseen, joka pöydässä kärysi Boston ja oli tuhkakuppi kutsuvasti esillä. Yhdessä nurkassa oli kaksi pientä pöytää missä ei saanut polttaa.
Asiaa!! Jätin tarjoilijalle ja pokelle hyvät tipit lähtiessäni ravintolasta. Henkilökunta(joiden suojelemiseksi laki on tehty) ja omistaja olivat suivaantuneet kyseisestä holhoamisesta ja olivat hakeneet siirtymäajan(2v) ja myös saaneet sen. Kertoivat myös, että olivat pikku näpäytyksenä vaihtaneet savuttoman ja savullisen puolen "periaatteellisesti" päikseen, eli nyt siellä poltellaan n.120m2 alueella ja savuton ala on n.20m2. Tupa on kuulemma ollut arki-iltaisinkin täysi 30.5. jälkeen. :-*
Vasemmassa laidassa on Stanley Cup –voittaja ja oikealla tuleva Stanley Cup –voittaja
- Välissä on sitten sellainen hiihtelijä...(Barkov Jr 2012-13)

Poissa Cissboll

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 545
    • Profiili
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #58 : Heinäkuu 03, 2007, 15:11:54 »
Mää en kyllä juma**uta rupee ainakaan vaihtamaan kantapaikkojani jonkun hemmetin röökin savun takia,piste.
Ne polttaa ketkä polttaa,vähän kiinnosti.

fleury

  • Vieras
Vs: Uusi tupakkalaki voimaan 01.06.2007
« Vastaus #59 : Heinäkuu 05, 2007, 12:23:08 »
Se on totta,että polttaa jotka ennenkin ovat sitä harrastaneet.Tosin muutamat ovat lopettaneet röökaamisen lakiuudistuksen takia tai vähentäneet merkittävästi.Itse en ole varsinaisesti tupakka koskaan polttanut mutta sikarit sekä pikkusikarit maistuvat aina silloin tällöin brandyn kanssa kyytipojaksi.