Kirjoittaja Aihe: Sosiaali- ja terveysala  (Luettu 49513 kertaa)

Rafael

  • Vieras
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #30 : Toukokuu 11, 2007, 21:16:01 »
Yksi alipalkattu ja todella tärkeätä työtä tekevä porukka on poliisit. Virkoja vähennetään ja palkka on työhön nähden aivan hanurista. Jotenkin vaan nuo hoitsut nostetaan esiin aina, kun näistä alipalkatuista "tärkeätä" työtä tekevistä puhutaan. Nuristaan, kuinka vaihdellaan vanhusten p*skavaippoja ja kuinka potilaat vaan aukoo päätään. Mutta sitähän se on se sairaanhoitajan työ, siitä on glamouri kaukana. Kyllä sen luulis lähes kaikkien alan kouluun hakevien tietävän.
Osaiskos joku vastata sitten siihen, että kuinka paljon niitten sairaanhoitajien palkkojen pitäis nousta? Vai onko se, että esim. sijaisia ei saada, kuitenkaan palkoista kiinni.

Vastaa itsellesi muutamaan kysymykseen.

Miltä hoitoalan tulevaisuus näyttää näin "eläkepommin" kynnyksellä, kun jo nyt on hoitajista huutava pula?

Haluatko turvata itsellesi, läheisillesi ja kaikille muille pätevän ja riittävän sairaanhoidon ajallaan, silloin kun sairastuminen tai tapaturma tulee eteen?

Pitäisikö koko perusterveydenhuolto yksityistää? Tällöinhän ei köyhät enää "sairastaisi" Hoitajien palkat tosin nousisivat markkinatalouden ehtojen mukaan.


Fakta on se, että hoitoalan tulevaisuus näyttää karmivalta, jos palkkoja ei nosteta. Alasta on tehtävä huomattavasti houkuttelevampi. Nyt se ei sitä ole.

Kaiketi jos et ole myötämielinen hoitajien palkkojen nostoa kohtaan, niin pidä suusi kiinni ja älä valita jos joudut odottamaan jossain päivystysasemalla kipeänä monia tunteja. Valintakysymys.

Itse olen työstänyt ensihoitajana vuodesta 2003.

Rafael

  • Vieras
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #31 : Toukokuu 11, 2007, 21:31:08 »
Niin ja mitä tulee sairaanhoitajan toimenkuvaan, niin kakkavaipat on tuo lievä stereotypia.

Sairaanhoitajana voi työskennellä vanhainkotien lisäksi:

Yliopistollisessa sairaalassa eri erikoisalojen vuodeosastoilla
Teho-osastolla
Leikkaussalissa anestesia- tai instrumenttihoitajana
Ensiavussa
Päivystysasemilla
Yliopistollisessa sairaalassa tai muussa sairaalassa eri erikoisalojen poliklinikalla
Terveyskeskuksen ensiavussa tai vuodeosastoilla
Eri työterveysasemilla
Psykiatrisessa sairaalassa
Erilaisissa psykiatrisen alan yksiköissä, esim. skitsofreniaa sairastavien hoitokodeissa
Ambulanssissa
Mediheleissä
Punaisen ristin palveluksissa maailmalla
Lääke- ja sairaalatarvikkeiden myyntiratsuna ja tuotesittelijänä
Halukkaat voivat työskennellä vaikka patologian laitoksella

Tuossa osa noista eri alueista, jolla voi työskennellä. Tuossa ei ollut läheskään kaikki ja joka "alaan" liittyy monia eri toimenkuvia.

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #32 : Toukokuu 12, 2007, 09:49:05 »
Kuules Rafael, kaivappas jo se herne sieltä nenästä ja tarkista luetun ymmärtämistäsi. Lyhyesti sanottuna, heitin ilmoille kysymyksen, että onko se palkkojen nosto juurikin se asia, millä meidän terveydenhuolto pelastetaan. Vai pitäiskö perehtyä ihan ens alkuun vaikka työoloihin ja pätkätöihin. Enemmän virkoja ja työvuorosysteemi vähän toisenlaiseksi. Vai olenko Rafael ihan väärässä? Mulle kyllä sopii oikein mainiosti, vaikka hoitsujen yms. palkkoja nostettaisiin tonnilla kuussa, mutta onko se varmasti se keino, mikä auttaa.

Itse käytän yksityisiä terveydenhoitopalveluita ja kunnallista vain pakosta. Syy tähän on huonot kokemukset kunnalliselta puolelta, hoitovirheet ja huono kohtelu. Ja siksi toisekseen täällä meidän "kylässä" on aika mahdoton päästä edes terveyskeskuslääkärille.

Eli vielä kiteytettynä se mitä tarkoitan. Ihan ensiksi pois pätkätyöt ja hoitsujen pompottelu ja seuraavaksi lisää virkoja ja työvuorosysteemi inhimillisemmäksi. Koska voisin näin maalaisjärjellä ajatella, että nuo operaatiot tekisivät hoitsujen työstä helpompaa ja vähemmän stressaavaa ja näin ollen se taas innostaisi nuoria enemmän hakeutumaan alalle. Tulkoon vaan vaikka sitä liksaakin enemmän, mutta sen ei pidä olla se ensimmäinen ja ainoa keino.

Ugh, olen puhunut!

Poissa marjo

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 458
  • Roskasakki
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #33 : Toukokuu 12, 2007, 18:38:17 »
Työvuoroja ei inhimillisemmäksi voi muuttaa, tämä työ on vuorotyötä ja se siitä. Ja yksityisen puolen palkat ei paljoa paremmat ole kuin julkisen puolenkaan, kun ottaa huomioon sen, että yksityiset lafkat ei yötä päivää pyöri... Eli jää ne "lisät" saamatta. Pätkätöitä kunta teettää niin kauan kuin laki sen sallii.
Dolphin: Mitä tarkoitat työn helpommaksi tekemisellä.. Potilaat ja heidän sairaudet tuskin helpommiksi muuttuvat tästä eteenpäinkään.. Päinvastoin pitkäaikaissairaudet, diabetes oheissairauksineen ja sydän- ja verisuonisairaudet vaan lisääntyvät ja samalla vanhusväestön osuus kasvaa. Vaikka kuinka niitä toimia lisätään, niin ei se enää auta. Kukaan paskalla palkalla töitä tee, varsinkaan korkeakoulutetut.
14.8.08 Hakametsä 2 Blues-fania: " Täällä lukee seinässä monta kertaa I love Mika Lehto.. Vielä vaan pitäs tietää kuka se on ? "

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #34 : Toukokuu 12, 2007, 19:09:09 »
Vuorotyömuotoja on todella paljon erilaisia. On katkeamatonta 3-vuoroa, 4-vuoroa, 12 tunnin 4-vuoroa, 5-vuoroa... Eiköhän näistä löytyis vaihtoehtoja jos tarve vaatii.

Toki työ sinänsä olisi samaa, mutta voisin kuvitella työn tekemisen olevan helpompaa ilman stressiä, väsymystä, helvetillistä kiirettä ja painetta. Voin tietenkin olla väärässäkin.

Oma äitini on juossut TAYS:n käytävillä jo yli 30 vuotta (työkseen siis), saanut jo kaikki ikälisät mitä saada voi, eli palkan nousua ei ole odotettavissa enää muuten kun yleisten korotusten kautta tai jos sattuu saamaan ns. hyvän miehen lisänä jonkunlaisen korotuksen. Silti palkka ei ole se, mihin hän ensimmäisenä muutosta haluaisi, vaan panostaminen henkilökunnan työssä jaksamiseen ja työvoimaa lisää.

Poissa Desperado

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #35 : Toukokuu 12, 2007, 22:31:43 »
Itse ottaisin lisää väkeä töihin ennenkuin nostaisin palkkoja. Itse teen 7 yötä putkeen. Työaika on 20.45 - 07.30 ja olen ainut työntekijä vuorossa.
Talossa on n. 50 asukasta,joista 17 on tehostetussa asumisessa,sairastavat jotain dementoivaa sairautta.Kotona on 7 ja 5 vuotiaat lapset joille ei juuri työviikkoina jää aikaa tai ei sitten vaan jaksa touhuta niiden kanssa. Tosin onhan mulla pitkä vapaa aina työviikkojan välissä,jolloin on aikaa kaikkken muuhun. Vanha ammattini oli / on rappari,muurari, laatoittaja,eli kaikkia noita töitä tein vuosikausia ja rahaa tuli ihan eri voluumilla kun nykyään.Helsinki ja sen ympäristö tuli tutuksi. Tähän asti en ole katunut päivääkään alan vaihtoa,voihan tosin olla et parin vuoden päästä vaipat on vaihtunut takaisin muurauskauhaan.

Kukaan ei pakota työskentelemään siellä missä nyt olet ja siinä ammatissa. Itse olen kyllä helvetin tyytyväinen elämääni toisin kun suurin osa työkavereistani. Itse te sen stressin aiheutatte.
Tämä ei sitten tarkoita että olisin palkkojen nostoa vastaan.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 13, 2007, 00:08:10 kirjoittanut Desperado »

Poissa marjo

  • Sr. Member
  • ****
  • Viestejä: 458
  • Roskasakki
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #36 : Toukokuu 13, 2007, 11:03:54 »
Kukaan ei pakota työskentelemään siellä missä nyt olet ja siinä ammatissa. Itse olen kyllä helvetin tyytyväinen elämääni toisin kun suurin osa työkavereistani. Itse te sen stressin aiheutatte.
Tämä ei sitten tarkoita että olisin palkkojen nostoa vastaan.

Totta turiset.. Jokainen valitsee itse ammattinsa jne. En ymmärräkään, mikä ihme haloo nyt on noussut siitä kun hoitajat haluavat lisää liksaa. Monena vuotena on esim. paperimiehet vaatineet lisää palkkaa itselleen, eikä siitä kukaan täällä Suomen maalla ole vetäny hernettä nenäänsä, niinkuin nyt tästä hoitajien toiveista lisäpalkasta. En tiedä sitten, pitävätkö ihmiset jotenkin moraalisesti arveluttavana, että hoitsut tekisivät työtä "rahasta".
Tuota stressiä olen minäkin opiskelijana ihmetellyt.Työn organisointi puuttuu aika monelta työpaikalta.. Työt voisi usein tehdä vähemmällä kiireellä ja vouhotuksella.
14.8.08 Hakametsä 2 Blues-fania: " Täällä lukee seinässä monta kertaa I love Mika Lehto.. Vielä vaan pitäs tietää kuka se on ? "

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #37 : Toukokuu 13, 2007, 12:14:57 »
Tuskin kenelläkään on mitään sitä vastaan, että hoitsut sais lisää liksaa. Mutta sitä vastaan on jos liksan nostosta huolimatta tilanne ei parane mitenkään muuten kun hoitsujen tilipussin paksuuntumisella.

Ja mikä jumalaton haloo siitä todellakin nousi, kun paperimiehet ja ahtaajat viimeksi halusivat lisää liksaa. Ainakin täällä meilläpäin oli lehdet pullollaan yleisönosasto- ja tekstaripalstakirjotuksia pääosin katkerilta hoitsuilta.

Poissa Wille

  • Pappateam
  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1342
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #38 : Toukokuu 13, 2007, 15:22:11 »
Ainakin täällä meilläpäin oli lehdet pullollaan yleisönosasto- ja tekstaripalstakirjotuksia pääosin katkerilta hoitsuilta.
Ja tuosta voikin sitten lukea sen, että et ole ainakaan hoitsujen puolella.
Äijät nää, ei suostu enää häviään: Willen jengi, Roskasakki, Pappateam, Glad to be a Janari

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #39 : Toukokuu 13, 2007, 18:08:16 »
Et sä Wille ihan turhaan niitä koulujas oo käyny, kun kykenet tuollasia analyyseja tekemään. Oot meinaan ihan oikeassa. Mä en todellakaan ole hoitsujen puolella, vaan potilaiden puolella.

Rafael

  • Vieras
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #40 : Toukokuu 13, 2007, 19:02:04 »
Mä en todellakaan ole hoitsujen puolella, vaan potilaiden puolella.

Kukkuu. Elätkö tosiaan jossain mielikuvitusmaailmassa, että jollain työvuorojen muokkaamisella alalle tulee lisää työntekijöitä? Ei todellakaan tule. Ainoa vaikutus mikä tuolla saattaisi olla on se, että tuolloin alalta poistuisi hieman vähemmän työntekijöitä. Hoitajista on niin suuri pula ja se vaan lisääntyy, joten kyllä ainoa keino tehdä alasta kiinnostavampi on raha. Raha se on tälläkin alalla se, joka määrää. Ja milläs ihmeellä ajattelit löyhentää työvuorolistoja, kun jo nyt on pula tekijöistä? Noi sun reseptit on vähän sama asia kun sanoisi nälkää näkevälle, että saat lasin vettä ja purukumin, mutta ruokaa et.

Mun puolesta koko ala aina pelastushenkilöstöä myöten voisi mennä lakkoon. Siinäpä olisi monella miettimistä, että onko hoitajien riittävä määrä hyvä vai huono juttu. Tällä hetkellä juuri dolphinit ovat niitä, jotka vinkuvat hoitoon pääsyn kestosta, mutta silti ei löydy valmiutta hyväksyä ainoaa keinoa tilanteen parantamiseksi.

Ja kyllä. Palkannoston seurauksena on hoitajien pussin paksuuntuminen, mutta tuolloin alalle ilmestyy myös innokkaita tekijöitä rahankiilto silmissä. Hoitajien lisääntyminen puolestaan lisää myös hoidon laatua ja potilasturvallisuutta.

Poissa katha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #41 : Toukokuu 13, 2007, 19:52:40 »
Niin ja mitä tulee sairaanhoitajan toimenkuvaan, niin kakkavaipat on tuo lievä stereotypia.

Sairaanhoitajana voi työskennellä vanhainkotien lisäksi:

Yliopistollisessa sairaalassa eri erikoisalojen vuodeosastoilla
Teho-osastolla
Leikkaussalissa anestesia- tai instrumenttihoitajana
Ensiavussa
Päivystysasemilla
Yliopistollisessa sairaalassa tai muussa sairaalassa eri erikoisalojen poliklinikalla
Terveyskeskuksen ensiavussa tai vuodeosastoilla
Eri työterveysasemilla
Psykiatrisessa sairaalassa
Erilaisissa psykiatrisen alan yksiköissä, esim. skitsofreniaa sairastavien hoitokodeissa
Ambulanssissa
Mediheleissä
Punaisen ristin palveluksissa maailmalla
Lääke- ja sairaalatarvikkeiden myyntiratsuna ja tuotesittelijänä
Halukkaat voivat työskennellä vaikka patologian laitoksella

Tuossa osa noista eri alueista, jolla voi työskennellä. Tuossa ei ollut läheskään kaikki ja joka "alaan" liittyy monia eri toimenkuvia.

tilanne on ainakin meidän keskussairaalatasolla vuodeosastoilla se, että perushoitajien virkoja muutetaan sairaanhoitajan toimiksi ja lähihoitajiakaan ei sairaaloissa ole kovin paljoa, joten sairaanhoitajatkin tekevät tätä niin sanottua kakkahommaa vrsinaisen sairaanhoitajan työn ohella. Sitä tarkoitin aiemmin kun sanoin, että työt lisääntyvät koko ajan

Rafael

  • Vieras
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #42 : Toukokuu 13, 2007, 20:03:02 »
tilanne on ainakin meidän keskussairaalatasolla vuodeosastoilla se, että perushoitajien virkoja muutetaan sairaanhoitajan toimiksi ja lähihoitajiakaan ei sairaaloissa ole kovin paljoa, joten sairaanhoitajatkin tekevät tätä niin sanottua kakkahommaa vrsinaisen sairaanhoitajan työn ohella. Sitä tarkoitin aiemmin kun sanoin, että työt lisääntyvät koko ajan

Näinpä. Jos unohdetaan työvoimapula vs. palkat nyt kokonaan, niin myös tämä sairaanhoitajan toimenkuvan muutos edellyttäisi jo lisää liksaa. Jatkuvasti sairaanhoitajalle sälytetään lisää perushoitajien ja lääkärien tehtäviä. Esim. teho-osastolla ja leikkausaleissa sairaanhoitajat pikkuhiljaa tekevät enemmän ja enemmän lääkäreille kuuluvia tehtäviä. Tässä ongelmassa syypää on ainoastaan paska, surkea ja onneton ammattiyhdistysliike Tehy ja sen johto. Vastaan ei osata sanoa ja lisää ei osata vaatia.

Poissa Dolphin

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 93
    • Profiili
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #43 : Toukokuu 13, 2007, 20:11:42 »
Mä en voi sulle Rafael juuri muuta sanoa, kun että luet näköjään noita mun tekstejä kun piru raamattua. Pelkällä työvuorojen muokkaamisellako sanoin asioiden järjestyvän? Lue hyvä ihminen noi tekstit muutamaan kertaan, niin saatat ne sitten ehkä ymmärtääkin.

Sitä mieltä olen myös, että toivottavasti en koskaan joudu sellaisen hoitsun hoidettavaksi, joka tekee työtään vain rahasta. Hoitoalalla olevan pitää mielestäni välittää hoidettavastaan aidosti. Ja niin kun joku tuolla alussa sanoikin, että hänelle hoitsun työ oli kutsumus, niin näin se osittain pitäisi ollakin.

Ja yksi asia vielä ennen kun jätän teidät muutaman kaivelemaan niitä herneitä nokastanne. Jos yksityisen puolen hoitsuilla on sama palkka, kun kunnallisen, niin miksi ihmeessä yksityisellä saa sitten niin paljon parempaa kohtelua? Voiskohan syy olla työoloissa ja/tai henkilökunnan riittävässä määrässä.

Ja mites kun tuo Desperadokin hoitsuna haluaisi muunlaisia muutoksia ennemmin kun palkan korotusta, niin mahtaakohan hän olla kenen puolella?

Rafael

  • Vieras
Vs: Sosiaali- ja terveysala
« Vastaus #44 : Toukokuu 13, 2007, 20:39:01 »
Sitä mieltä olen myös, että toivottavasti en koskaan joudu sellaisen hoitsun hoidettavaksi, joka tekee työtään vain rahasta. Hoitoalalla olevan pitää mielestäni välittää hoidettavastaan aidosti. Ja niin kun joku tuolla alussa sanoikin, että hänelle hoitsun työ oli kutsumus, niin näin se osittain pitäisi ollakin.

Ja yksi asia vielä ennen kun jätän teidät muutaman kaivelemaan niitä herneitä nokastanne. Jos yksityisen puolen hoitsuilla on sama palkka, kun kunnallisen, niin miksi ihmeessä yksityisellä saa sitten niin paljon parempaa kohtelua? Voiskohan syy olla työoloissa ja/tai henkilökunnan riittävässä määrässä.

Koko kutsumuslässytys on tämän alan suurin ongelma ja kupla. Juurikin koko Tehyn johto on täynnä surkeita äiti-teresoja, joiden mielestä sairaanhoitajan pitää ymmärtää ja kestää. Palkalla ei niin väliä. Jos jotakin kiinnostaa tehdä töitä pelkästä hoivaamisen riemusta, niin saman tien voisi mennä silittelemään ihmisten päitä ilmaiseksi kadulle. Miksi hoitajien pitäisi olla niitä, jotka kokevat huonoa omatuntoa siitä, että potilaat jää hoitamatta jos ylitöitä ei tehdä? Omatunnon pitäisi olla koko yhteiskunnan yhteinen.

Mitä tulee yksityisiin, niin työolot ei siellä ole yhtään paremmat. Itseasiassa työvuorot ovat vieläkin päättömämpiä verrattuna kunnallisiin. Tämä johtuu siitä, että yksityisten ainoa mahdollisuus pysyä kilpailukykyisenä on pitää riittävä määrä henkilökuntaa, jotta kaikki saisivat hoitoa. No kuten arvata saattaa, niin hoitajista tuokin revitään. Yksityisellä on laskettu markat niin tarkkaan, että mahdollisimman pienellä hoitajamäärällä ja mahdollisimman tehokkailla työvuorojärjestelyillä hoidetaan asiakkaiden tarpeet ja pidetään talous voitollisena.