Yleinen keskustelu > Yleinen keskustelu

Kysykää Täällä!

<< < (2/122) > >>

HAL9000:

--- Lainaus käyttäjältä: Rausku - Huhtikuu 25, 2007, 17:29:41 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Desperado ---Onko kellään kokemusta skaipista (skype)? Onko turvallista käyttää? Onhan tuolla ohjeita sun muuta ,mutta jotenkin se epäilyttää. Lähinnä se törky mitä saattaa tulla koneelle,virukset ja haittaohjelmat.

--- Lainaus päättyy ---
Kunhan koneen virustorjunta+palomuuri on ajan tasalla, niin ei mitään erikoista syytä huoleen. Suurin osa Skypen/Messengerin kautta leviävistä viruksista/haittaohjelmista on linkkejä nettisivuille tuntemattomilta käyttäjiltä, eli pientä varovaisuutta käyttäen ei mitenkään erityisen riskialtis.

--- Lainaus päättyy ---

Ne virukset joista oikeasti kannattaa olla huolissaan ovat yleensä ne joita virustutka ei vielä tunnista. Sopiva 0day-aukko ja räätälöity virus, sitten ujutetaan nätisti palomuurin ja proxy-tason virustutkan ohitse salatun skype-liikenteen siivellä, ja avot. Ja sellaista virusta nyt ei muutenkaan ole hirveän vaikea tehdä mitä jokin FSecure ei tunnista, kun pistää haittakoodin vain sopivaan lohkoon (jota FSecure ei skannaa).

No, tuo ei kuitenkaan ole lähiskään pahinta Skypessä. Oikeastaan koko Skype on yksi iso haittaohjelma. Ja miksi? No koska kukaan ei tiedä tarkalleen mitä se tekee, ainoastaan mitä se väittää tekevänsä. Ohjelman assari on nimittäin erittäin hankalaa analysoida. Jostain syystä ohjelma käyttää niin järeitä binäärianalysoinnin estotekniikoita, että monilla troijalaisten ja takaovien kirjoittajillakin olisi oppimista. Miksi - jollei jotakin todellakin haluta kätkeä? Koska liikennekin on salattua, jää vain arvailujen ja hyvän uskon varaan, mitä Skype todellisuudessa siirtää. Ja luikerteleepa mokoma vielä palomuurinkin läpi kaikin mahdollisin keinoin, eikä sitä ole (ei-kaupallisilla) tuotteilla juurikaan mahdollista blokata vaikka kuinka yrittäisi. Kaiken kaikkiaan, tekniikoita joita yleensä käytetään nimen omaan kaikkein kehittyneimmissä takaporteissa ja troijalaisissa - ei normaalissa kaupallisessa softassa. Ja sitten ne supernodet. Kysymys kaikille Skypen käyttäjiksi ilmoittautuneille: oletko varma, ettei koneesi toimi tälläkin hetkenä supernodena? Ja voitko todistaa sen?

Tiedän hyvin suuria organisaatioita (Suomestakin) jotka ovat luokitelleet Skypen merkittäväksi tietoturvariskiksi ja kieltäneet sen käytön.

Ansku:
Skypen ladattuani kone meni aivan sekasi. Niin jökissä kun olla ja voi. Ei riittänyt edes yhen käden sormet laskee monta viirusta tuli. Tottakai se virustorjunta- ohjelma auttaa jos se on ok, mulla ei tainnut olla  ;D

hardflip:
Virukset? Mitkä virukset?

Kolmeen vuoteen en ole kärsinyt ainoastakaan viruksesta tai haittaohjelmasta. Nuo tutkat yms. vipstaakit ovat olemassa vain ja ainoastaan Windowsin takia. Onneksi vaihtoehtoisiakin käyttöjärjestelmiä on ihan tarpeeksi. Itse valitsin Macin ja en ole katunut päivääkään.

Kuten HAL sanoikin, niin on aika perusteltua kieltää esim. Skypen ja Messengerin käyttö kun tänä päivänä yrityssalaisuuksia varjellaan jo hieman paremmin kuin aikaisemmin. Kuitenkaan en usko, että oikeasti jos haluaa "hakkeroida" jotain niin ruvetaan tekemään se Skypen tai jonkun muun vipstaakin kautta, Mitnick (en tiedä menikö nimi oikein) on hyvä esimerkki siitä että huomattavasti järkevämpää oli saada tietoon yrityssalaisuuksia esiintymällä esim. jonain "korjaajana" ja mennä henkilökohtaisesti yritykseen tekemään "tuhoja" paikan päälle.

Yksityiskäyttäjien on tuskin turha kauheasti huolestua Skypen käytöstä, kyllä sen uskaltaa asentaa ja käyttää kunhan muistaa käyttää maalaisjärkeä ja olla antamatta luottokortin numeroita sähköpostissa, Skypessä, Messengerissä tai vaikkapa jonkun foorumin yksityisviestien kautta.

Niin ja käytän kyllä Windowsia töissä ja kyllä se menettelee kunhan ei asenna siihen kaikkea mahdollista rojua mitä netti on pullollaan.

Romppa:

--- Lainaus käyttäjältä: HAL9000 - Huhtikuu 25, 2007, 20:50:58 ---Ja sitten ne supernodet. Kysymys kaikille Skypen käyttäjiksi ilmoittautuneille: oletko varma, ettei koneesi toimi tälläkin hetkenä supernodena? Ja voitko todistaa sen?
--- Lainaus päättyy ---
Tarttis enää tietää mikä on supernode?

Ammattilaiset pelkää aina jotakin, on kyse sitten tietoturvasta tai sairaalabakteereista. Tieto lisää tuskaa.

Ehkäpä mää olen vaan niin epäuskonen jo alkujaankin XP:n suhteen - kiitos monivuotisen kokemukseni 98:sta - etten huomaa Skypen aiheuttamia häröjä. Mutta mun koneellani ei ole ollut (vielä) ongelmia.

Mua pelottaa se, että kaikki maailman ydinaseet on jonkun windows-järjestelmän tai Dr. Phil -fanin varassa.

karsson:
Mua haittasi skypessä se, että kun istahdit koneelle aikomuksena surffailla rauhassa jälkipelejä kahvia juoden, niin jo pärähti. Sitten kaivelit taas mikit ja kuulokkeet, selvittelit sotkussa olevat johdot, säätelit äänen voimakkuuden sopivalle: "ei mul täs mitää kuhan soittelin", sitten istuttiin kuulokkeet korvilla ja yritettiin keksiä jotain juteltavaa.
Sitten kun itse soitti on-line tilassa olevalle kaverille, niin äänestä kuuli, että häiritset mun sähköpostin kirjottelua jne. Poistin koneelta koko skypen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta