Ei voi verrata Kärppien hylättyyn maaliin tätä Plihalin maalia, koska tässä maalintekevä pelaaja on itse kontaktissa maalivahdin kanssa.
Näen tämän juurikin näin.
Mutta tämä on nyt sitä tunnetta ja taistelua, mitä peräänkuulutetaan. Plihalilta aika likainen temppu hakea kontaktia Rynnäkseen kyynärpäällään, kuten giffistä näkee, mutta samalla kuitenkin kauan kaivattu, rouhivan rapea poffimaali isolla p:llä. Parempi vaihtoehto hakea voittoa tuolla tavoin kuin filmata (Zapolski, Kukkonen, Raanta).
En ihan ymmärrä sitä, mitä JA:sta olen lukenut kärppäläisten kommentteja, että Tappara kahvaa ja Kärpät pelaa taitokiekkoa. Hehän aliarvioivat oman joukueensa lajiymmärrystä. Minä ainakin annan Kärpille tunnustuksen, että ovat sopeutuneet pelaamaan tuomarilinjan sallimalla tavalla eli suomeksi sanottuna osaavat sitoa, estää ja hidastaa mailallaan. Eilenkin vaihdosta toiseen aivan päätöntä estämistä ja liikkeen hidastamista milloin milläkin keinoilla, molemmilta joukkueilta.
Mun mielestäni molemmat joukkueet pelaa aika samalla tavalla noi kaksinkamppailutilanteet. Totta kai on pelaajakohtaisia eroja ja meillä on ehkä pahin näistä estäjistä, nimittäin Aalto. Mutta mielestäni on typerää väittää etteikö Kärpät osaisi pelata estämispeliä Tapparan tavoin.
Mutta ehkä merkittävin ero tässä syntyy siitä tilastosta, missä on kellotettuna kummankin joukkueen ajat johdossa ja pelin ollessa tasan. Kun Kärpät johtaa, Tappara on aktiivisempi, jolloin Kärpät ajautuu enemmän ongelmiin omissa ja joutuvat tuolloin hidastamaan tapparalaisia. Tappara on usein aktiivinen myös silloin kun peli on tasan. Kun Tappara johtaa se pelaa passiivisemmin ja yrittää pitää keskialueen ja sinisen tukossa, jolloin estäminen ja hidastaminen on hyvä tapa laskea hyökkäävän joukkueen pelinopeutta.