Jääkiekkokeskustelu > Yleinen kiekkokeskustelu

SM-liigan inhokkiseura

<< < (15/15)

Eeyore:
1. hinki

hinki palkkasi riveihinsä Carl Brewerin kaudella 1968-1969. Ideana oli tuoda NHL:sta tuttu kova pelityyli jääkiekon SM-sarjaan (joka oli siis SM-liigan edeltäjä). Itse en tuolloin vielä jääkiekkopeleissä käynyt, enkä osaa sanoa millaista tuon pelaajavalmentajan "kova peli" oli. Tilastoihin hän merkkautti 20 ottelussa tehot 4 + 14 ottaen 53 minuuttia jäähyjä.

Itse olen Hakametsän hallilla käynyt 80-luvulta lähtien. Yksi joukkue on vuodesta toiseen ällöttänyt pelitavallaan, hinki. Punaisten "kova peli" on ollut täyttä rottailua niin kauas kuin muistan. Tyylikkäimpänä esimerkkinä Pauli Levokarin neronleimaus (ajeli HPK:n Harri Suutarisen - joka teki uransa avausmaalin - vihellyksen jälkeen päin maalikehikkoa, seurauksena murtunut leuka). Lisäksi hinkin imagoon on kuulunut mm. Jera "huume" Karalahden kaltainen pelote, joka näkee kaukalossa vihreitä miehiä ja hakkaa kaikkea liikkuvaa. Seassa Melartin nouto, kun Mäntylä oli taklannut Kurvista(?) aiemmassa ottelussa. Lista on loputon.

Yhteinen tekijä hinkin "kovuuden" kanssa on, että se on päähänkohdistuvia taklauksia, vihellyksen jälkeen mailalla hakataan poikittaista niskaan ja muuta vastaavaa roskaa. Kovat puhtaat taklaukset eivät hinkin repertuaariin kuulu. Tätä linjaa edustaa hinkin päävelmentajat sekä kapteenit.

Tässä myös syy, miksi nauran yhä Peltosen aivovammalle. Mies on hinki kapteenina sekä hyväksynyt että halunnut tuollaista "kovaa peliä". Nyt on itku kurkussa, kun kolahti omalle kohdalle. Mielestäni Semir Ben-Amourin temppu oli täysin järjetön. Sen sijaan kohde oli täysin oikea, hinkin rottapelaaja.

Lisä syy miksi inhoan hinkiä, ovat joukkueen ääliömäiset kannattajat. Toki niin isossa joukossa on paljon asiallista väkeä. Silti vaikuttaa vahvasti siltä, että tuo hinkin "kova peli" houkuttaa teinejä, jotka mouhoavat keskustelupalstalla "kostoa" ja muuta roskaa, aina kun punanuttu tipahtaa puhtaasta taklauksesta. Yksinkertaisesti hinkillä ei ole jääkiekkokulttuuria. On ainoastaan wannabe ultimate fighting kannattajia, mutta joukkue ei pärjää edes siinä lajissa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta