Jääkiekkokeskustelu > Ottelut

Karsintasarja: Ilves - Vaasan Sport

<< < (6/14) > >>

67:

--- Lainaus käyttäjältä: Bouma - Maaliskuu 23, 2012, 23:21:43 ---Ainoa todella piiiiiitkä miinus oli Sport fanien käytös, tavaraa alkoi lentää kentälle aika raikkaasti 3.erässä.

--- Lainaus päättyy ---
Pohjalaiset ja Turkulaiset lähes sama asia. Sport kuuluu divariin jo pelkästään tuon takia. Pelillisesti ei ole Ilveksen leirissä pelkoa sportista. Tampereella säilyy edelleen huonompi joukkue ja sekös meille paremman joukkueen kannattajille käy.

Manse-Fani:

--- Lainaus käyttäjältä: Naapuri - Maaliskuu 23, 2012, 22:04:46 ---Kolmannen erän kuva olikin sitten se, että ilvesläiset istuivat jäähyllä (parhaillaan 2 min 5-3 ylivoimaa), mutta Sport ei vaan osaa tehdä maalia.
--- Lainaus päättyy ---

Tämä pisti kyllä silmään jo Mestiksen poffeja katsellessa. Ehkä suurin yksittäinen tasoero liigan ja mestiksen välillä on juuri maalinteko. Tuhannen taalan paikkoja missataan jatkuvasti ja etenkin silloin, kun pelissä on isot panokset. Silloin mailaa todella puristetaan.

Ilves vei ottelun 6-1, ei mitään yllättävää. Sport on pelillisesti Ilvestä takana, ja taakse se myös jää. Vaikka kuinka hieno kannustusporukka Sportilla onkin tukena, se ei vaan riitä. Suurella todennäköisyydellä saamme siis myös ensikaudella nauttia Tapparan ja Ilveksen välisistä paikallisista.

mrcrowley:
Mulle on ihan sama kuinka tässä sarjassa käy. Win-Win -tilanne Tapparan kannalta jokatapauksessa. Jos Sport nousee, niin ainakin hetkellisesti saadaan ilvesfanit hiljaiseksi ja koko "kiekkokaupungin" fokus Tapparan peleihin. Ilveksen pitäessä paikkansa liigassa saadaan jälleen nauttia paikallisväännöistä (iso osa joukkueen budjettia) ja todennäköisesti Ilves ei tuolla seurajohdolla ja valmennuksella tule jatkossakaan olemaan todellinen uhka Tapparan menestyksen tavoittelussa.

Jännä nähdä miten ilvesfanit hehkuttavat tätä karsintasarjaa ja ylipäätään raahautuvat hallille, aivan kuin heistä olisi jotenkin hyväksyttävää ja hienoa, että joukkue vuodesta toiseen rämpii ja joutuu ylipäätään pelaamaan tällaisia jumbofinaaleita. Tämä asetelma tuo mieleeni lähinnä leikkipuisto -vertauksen: hakataan pikkuveljeä, kun isoveljelle ei pärjätä. Toisaalta hieno piirre, että osataan nauttia myös hieman kyseenalaisesta menestyksestä, mutta toisaalta.....

Itse karsintasarjan asetelmista sen verran, että vain valmennuksessa ja fanikulttuurissa Sport on Ilvestä edellä, mutta kaikki muut osa-alueet kallistuvatkin Ilvekselle. On ihme ellei Ilves kykene katkaisemaan tätä sarjaa puhtaasti 4-0.

Miksa:
Jotain mielipiteitä asiasta....

Hienoa, että Ilves-fanit osaavat keskittyä nyt vain tähän ja kannustaa joukkuettaan sankoin joukoin. Ilman Dufvaa olisimme itse tuolla pelaamassa ja rohkenen epäillä samanlaista innostusta aiheeseen.Kyllä siellä jokainen Ilvesnuttu tietää kauden menneen reisille, mutta mitä se negailu siitä tässä tilanteessa auttaisi? Ei mitään.

Ilves vie tämän sarjan , ja parasta olisikin ,ihan sen yhteisen hallihankkeen takia.Kauhee rummutus nyt huonosti menneen kauden jälkeen on taas siitä, ettei Tampereelle mahdu kahta pääsarjatason jääkiekkoseuraa. Jopa legendaarinen R.Korpi sanoi tämän jo toistamiseen Aamulehdessä, mutta kuinka ihmeessä Lukko ,Kalpa,Jyp,...jne pärjää noin hyvin, vaikka yleisökeskiarvot on jotain aivan muuta kuin Tampereella. Kyllä Tampereella pitää olla kaksi porukkaa! Se on osa perinnettä samoin kuin se kuuluisa Finlayson ja Frenckelin paperikone.

Fanitoiminta on nyt kovasti tapetilla. Mahtavaa kun Vaasalaiset sitä ja Vaasalaiset tätä ja ja ja... Tottakai ne kannustaa omiaan tappionkin tullessa, mutta mitä jos ne pelais liigassa ja olis vaikka 5 vuotta ottavana osapuolena? Jaksaisko 3000 RedArmy kannattajaa raahautua Hakametsään Tiistaina, Marraskuussa, kattoon kun Sportti saa Tapparalta 6-0 turpaan. Tamperelaisia kannattajia on niin helppo haukkua, mutta mun mielestä kummallakin mansen porukoista on ollut pirun hyvä yleisökeskiarvo kun katotaan ,että millä sijoituksilla tässä on keikuttu. Enkä mä kyllä henk.koht. kaipaa halliin mitään saa..nan tavaroiden jäälle paiskomista tai ihmisten päälle sylkemistä. Sinioranssit toi mielestäni hienosti tunnelmaa halliin ja se varmasti siitä vielä paranee. Muitten joukkueiden faneista mainittakoon Hifkin kannattajat jotka kans mielestäni osaavat hienosti ton homman.

Eeppisiin mittasuhteisiin tää sarjan spekulointi on noussut tuolla jatkoajan puolella ja hyvä niin ,tai aivan sama, mutta tasoero on järkyttävä Ilveksen puolelle. Jännitystä on ainoastaan siinä, voittaako Sport yhtään peliä.

Ljpp:

--- Lainaus käyttäjältä: Miksa - Maaliskuu 24, 2012, 11:39:00 ---Fanitoiminta on nyt kovasti tapetilla. Mahtavaa kun Vaasalaiset sitä ja Vaasalaiset tätä ja ja ja... Tottakai ne kannustaa omiaan tappionkin tullessa, mutta mitä jos ne pelais liigassa ja olis vaikka 5 vuotta ottavana osapuolena? Jaksaisko 3000 RedArmy kannattajaa raahautua Hakametsään Tiistaina, Marraskuussa, kattoon kun Sportti saa Tapparalta 6-0 turpaan. Tamperelaisia kannattajia on niin helppo haukkua, mutta mun mielestä kummallakin mansen porukoista on ollut pirun hyvä yleisökeskiarvo kun katotaan ,että millä sijoituksilla tässä on keikuttu.
--- Lainaus päättyy ---

Tässä sekotetaan kaksi asiaa: Peruskatsojat ja fanitoiminta.

Kyllä oli hemmetin hieno tunnelma hallissa eilen, ja todella harmi ettei peli pysynyt tasaisena. Väitän ettei vastaavaa olisi Tampereella koettu koskaan, jos matsi olisi mennyt vaikkapa jatkoajalle. Hyvin kortensa pisti kekoon myös Ilves-faninurkkaus.

Itse olen peruskatsoja joka tulee hallille katsomaan laadukasta jääkiekkoa ja taputtelee joukon mukana jos peli siihen antaa aihetta. En osaa heittäytyä 60min kestävään laulu ja huuto ralliin pomppimisineen, mutta nautin kyllä peleistä jossa tällaista esiintyy. Olen vartavasten näitä tunnelmia hakenut ulkomailtakin, sillä tuollainen yhteiskannatus on jotenkin vaikuttava ilmestys. Yksi hienoimmista tapahtumista mitä olen todistanut paikanpäältä on tämä, vaikka Eintract ottikin Bayernilta rumasti pataan.

Itseasiassa Suomi on harvinaisuus Euroopassa siinä, että täällä tuollainen katsomokannatustoiminta on varsin pientä ja osin nuorta. Jokereiden Eteläpääty on tätä tuonut liigaan, mutta kansallisella tasolla lienee juuri Sportin Red Army on ykkönen. Ruotsissahan fanikatsomot ovat aktiivisia niin futiksessa kuin jääkiekossakin, kuten myös K-Euroopassa. Ymmärtääkseni tällaisen toiminnan keskiössä onkin nimenomaan laulut, huudot ja koreografiat ja itse pelin ollessa vain piste I:n päälle. Frankfurt Eintrachtin fanikatsomo on Euroopan parhaimmistoa, vaikka jokkue on pitkään ollut Bundesliigan heikoimpia ja täksi kaudeksi tipahti jopa ykköseen.

Eli kyllä meikäläiselle tällainen fanitoiminta mainiosti kelpaa ja se voisi jopa tuoda lisäarvoa itse ottelutapahtumiin. Se voisi jopa olla syy lähteä hallille TV-sohvan sijaan.

Itse pelissä tasoero olikin sitten yllättävän iso. Hieman karrikoiden voisi sanoa, että Sportin pelatessa yhden miehen ylivoimalla olivat jaot suurinpiirtein tasaiset. Isoin ongelma Sportilla on puolustus, joka ei päässyt Ilveksen pelaajiin ollenkaan kiinni. Pelissä nähtiinkin usein pätkiä, jossa Ipan miehet kiersivät laajalla kaarella Sportin alueella, vaasalaisten rimpuillessa pari kolme potkua perässä. Kuvastavin oli ehkä tilanne jossa Antti Kangasniemi taisi kiertää Sport päädyn kolmatta kertaa, ilman että kukaan pystyi häntä estämään. Samalla kiekottomat pelaajat ja varsinkin näiden mailat jäivät Sport pakeilta vapaaksi ja tulos oli sen mukainen.

Toisaalta, Ilves pelasi erittäin hyvän ja kurinalaisen ottelun. Viisikko pysyi nyt riittävän tiivinä, eikä vapaita kaistoja jäänyt auki, kuten esim. paikallispeleissä olemme nähneet. Sportin pitää vaihtaa pelitaktiikkaansa täysin, sillä pelivälineen hallintaan se ei näytä Ilvestä vastaan pystyvän. Vaasalaisten pitää vaihtaa päätykiekkoihin ja apinan raivolla karvaamiseen, toivoen että kotiyleisön hurmos antaisi pelaajille siivet ja Ilves pakit sortuisivat virheisiin.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta