Kirjoittaja Aihe: Miksi Sinä olet Tappara?  (Luettu 4291 kertaa)

Poissa Jusu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Miksi Sinä olet Tappara?
« : Lokakuu 09, 2010, 07:51:08 »
Pään avaus

 Kun Tappara on ihan aiheestakin nostanut ottelutapahtumissa ja markkinoinnissa esiin asennetta, tietynlaista laatua ja perinteitä niin olisi mukava kuulla muiden kannattajien tarinoita siitä miksi juuri se on kirves, mikä rinnassa sykkii.

 Kun tämä nyt on ensimmäinen itse aloittamani aihe tällä palstalla niin on helpompi pyytää muutamaa asiaa. Mielellään vain omat tarinoinnit eikä toisten arvostelua, kertokoon jokainen vapaasti juuri siten kun sen oman juttunsa itse näkee. Ite aattelin laittaa vähän pidemmän kautta että saatas jonkinmoinen alotus. Kenenkään tarina ei oo turha, mulle olis riittäny se liian pitkä gröönstrantin mailakin Tapparaks minkä kulutin sukkavartaankadun pihapeleissä pohjasta rikki, kesällä.


Minun tarinani

 Kaikki ehkä lähtee siitä kun sukuni juuret muutti 1700-luvulla Ruotsista.. (Tässä vaiheessa tehdään aikamatka yli sen Honkavaaran "pelatkaa pojat" kohdan ja siirrytään eteenpäin). Ehkä TBK oli suvussa sitten lähempänä kielitaustan takia kun Ilves, ainakin pappa ja kaikki sedät tapsua kannatti.

 Isä oli ollut ekoilla treffeillä äiten kanssa 1972 Tappara-KooVee pelissä. Mutsi oli kai enemmän teatteri-ihmisiä siihen aikaan ja ei ymmärtänyt miks nysseen piti juosta 3 minuuttia ennen pelin loppua. Oli tullut vielä kaks maaliakin ja sekös oli hatuttanut seuraavana päivänä, sen jälkeen ei kuulemma käyty peleissä.

 Kolme vuotta myöhemmin ne sitten kumminkin "saivat" mut.. Ja kumminkin sain - isän armeijakaverin. Valitettavasti siihen aikaan ei ollut seuran potkuhousuja.. Toisaalta ihan hyvä koska ei ollut tepsinkään, meinaan kummisedästä tuli jokunen vuos myöhemmin niiden joukkueenjohtaja. Siihen aikaan 70-80 lukujen vaihteessa pystyttiin oleen vielä samaan aikaan liigan kärjessä ja ratkaisupeleissä olen kuulemma ollut ainakin 76,77 ja 82, siitä piti huolen se kummi joka teki kaikkensa, turhaan. Varmaan muinakin vuosina mutta niistä ei oo todisteita tai mulla muistoja. Kupittaan puupenkeistä tosin häilyvät.
 
 Seuraava muisto on kun Marjamäki lopetti, mestaruuteen kai, tais olla sama vuosi kun juostiin futiskentälle pommia pakoon? Sit seuraavana oli hirvee hype päällä ja liimasin jo kuukautta ennen sarjan alkua ruutupaperista huoneen seinään lokerot missä oli joka joukkueelle paikka sarjataulukossa. Valitettavasti se oli aika via dolorosa koska oltiin muistaakseni melki koko kausi siellä pohjilla mun tyynyn vieressä mutta siitäkin selvittiin. Samoihin aikoihin kuulin että suvun taloon oli muuttanut tappara logon tekijä ja muka joku taiteilja. Ei ne koulussa uskonu, naurovat. Ne oli niitä aikoja kun isä vei pelin jälkeen papan alaoven eteen ja pyysi käydä kertoon ylhäällä "et voitettiin".

 86 Kesällä sytty sit toinenkin rakkaus (wpg) kun oltiin tuttavaperheellä kylässä. Pelattiin toki pöytälätkää eteisessä lattialla ja isä huusi että "kallunpoika on varattu änhooällään", luki aamulehdestä ja pakkohan se oli käydä siellä keittiössä arkkupakastimen päällä olevasta lehdestä todistaan. Taisin siinä stiigaa pelatessa vaihtaa lennosta haapalaisenkin nuorempaan.
 
 Kolme seuraavaa vuotta ei tarttenu osan kavereista kanssa paljo kiekosta koulussa keskustella, sen verran se menestys alko käymään tavaks. Tosin kuka paikalla ollu voi unohtaa Draperin heittäytymistä maila edellä siinä Hagmanin läpiajossa kun voitettiin ne hämäläisittäin ennen pauken niskalaukausta hesassa? Sinä keväänä huusin (13v) ysiviisseiskan radiohuutokaupasta 500markkaa valokuvataulun allekirjoituksella missä ranelta ajellaan hiukset. "Tässä olen enkä muuta voi. Kolmas vuosi mestaruustapparoiden hiusmallina. Rauno Korpi". Huutokaupan tulot meni muistaakseni klasun jonkun luokan leirikoulurahastoon, mitä sitten? MULLA OLI TAULU (eikä muuten kyselty viikkorahoista sitä rahaa myöhemmin vaikka se oli melko omaisuus). Niistä ajoista muuten rakas muisto on se kun isä oli jonottanut neljä tuntia stockalla meille lippuja finaaleihin ja mutsi odottanut niistä yhtä vaille kaikki räntäsateessa koska se haetaan. (kumma kun tuli sit myöhemmin ero). Siihen aikaa ei älypuhelinta hipasemalla paljo lippuja varailtu, hyvä ettei suoraan hallilta juostu jonoon kun tiedettiin että pelit jatkuu.

 Sit syksyllä tuli Borsato mutta myös henkinen lama, vaikka sitä rane tajunnutkaan - enkä minä. 42 markkaa odotti silti aina kotipöydällä pelipäivänä koulun jälkeen jos ei tule kutosia kokeista (42mk = bussi kulju -> tre -> kaksvitosella hallille -> c-päädyn alapaikoille lippu, lihis kahella nakilla ja sit samaa rataa takas). Ei haitannu vaikka kotoo bussille oli 4,7km juosten.. Tätä jatku koko ylä-asteen ja siihen liitty et jos torkkari oli jouluna hyvä niin loppukauden kausari oli kuusen alla. Pakkohan se oli olla.. ainakin riittävän hyvä...


Palotelkoon ne mut vaikka pitkin takojankatua "huonoks esimerkiks" tai vääräuskosena mutta yhtä ne ei multa vie... 

t:johan
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 09, 2010, 11:49:16 kirjoittanut Jusu75 »

Poissa taappara

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1549
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2010, 08:56:29 »
Hyvä keksintö tämä ketju, Jusu! Oma tarinani ei ole kovinkaan pitkä, sillä olen vasta teini. Sydämeni syttyi Tapparalle kaudella 2001-2002, kun pääsin ensimmäistä kertaa Tapparan peliin isäni kanssa, joka oli saanut työpaikalta arvonnassa ilmaisliput. Isäni ei ole koskaan ollut mikään himokannattaja, mutta vei minut kuitenkin otteluun. En nyt muista ketä vastaan ottelu oli, mutta voitto sieltä tuli, ja seuraavana päivänä matka kävi Tapparan Shoppiin, sillä nyt piti saada Tapparatavaraa ja nopeasti! Mukaan tarttui fanilippu ja lippalakki. Seuraavan kauden loppu oli kuin unelmaa. Kannattamani joukkue voitti mestaruuden ja pääsin todistamaan tapahtumaa Ouluun. Muutaman päivän ajan sen jälkeen tarhassa minä puhuin vain siitä, kuinka Pirnes ratkaisi ottelun, ja KIITOS TAPPARA huudot kaikuivat koko hallissa. Joka vuosi kannatus kasvoi ja lopulta pääsin katsomaan 9-10 vuotiaana enemmän kotipelejä. Istuin aina tuolloin A2 katsomossa, koska oli ”siistiä” nähdä Tappara pelurit aivan vierestä, ja antaa heille läppyjä heidän kulkiessaan ohi. Tuon ikäisenä sain ensimmäisen fanipaitani ja seläässä oli J.Ojasen nimi. Kaudella 2009-2010 olin katsomassa noin joka toisen kotiottelun kaverini Kaitsun kanssa. Koulun kevät juhlassa minut nimettiin koulun priimukseksi, ja tästä hyvästä sain isältäni tälle kaudelle kausikortin. Kannatus ei tule minulta ikinä loppumaan, eikä vähenemään. Tässä oli siis minun tarinani.

Poissa baldie

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1672
  • LOL
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #2 : Lokakuu 09, 2010, 22:59:45 »
Tais olla 80-luvun puoltaväliä, kun rupes kiinnostamaan urheilun seuraaminen ja Tappara oli silloin terästä. Luonnollinen gloryhunter valinta siis. Selityksen vuoksi: kaikki silloin valitsemani mestarit on edelleenkin suosikkejani.

Ja Jusulle: tuo "tapsu" nimitys saa lähes oksennuksen nousemaan nieluuni, niin pliisu, niin pliisu nimi.
Jäsen 27
"Vastus Ratinassa tulee olemaan kovin mahdollinen, "legendojen" 16 mestaruudesta vaatimattomat 13 on saavutettu ulkojäillä"

Poissa Jusu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 78
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #3 : Lokakuu 09, 2010, 23:30:51 »
Ja Jusulle: tuo "tapsu" nimitys saa lähes oksennuksen nousemaan nieluuni, niin pliisu, niin pliisu nimi.

Niin saa kyllä vähän mullekin, en tiedä miksi sen oikein menin tuohon näppikseltä ulostamaan. Ei toistu.

Poissa Chips P

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2010, 13:42:20 »
Tervehdys kaikille,

olen jo vuosia täällä aktiivisesti kyttäillyt "lurker", joka tämän mainion aiheen takia rohkaistui rekisteröitymään ja avautumaan! Mielestäni tämä on hieno aihe ja toivon kuulevani mahdollisimman monen Tappara-fanin tarinan. Ihan oikeasti: tällainen on hienoa kannattajakulttuuria ja jo ihan kulttuurihistoriallisesti arvokasta ja esim. jollekin fanikulttuurin tutkijalle ihan aarreaitta...Näistä tarinoista ne perinteet syntyvät!

Meikäläinen on aika perinteinen esimerkki siitä, miten Tappara-faniksi synnytään ja miten Tappara-fanius periytyy isältä pojalle. En ole päivääkään asunut Tampereella (tai peliäkään pelannut oikeeta kiekkoa), mutta koskaan ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa seurasuosikiksi. Nuorempana seurasin lätkää lähinnä maajoukkuekuvion kautta, mutta jos SM-sarjasta/liigasta oli puhe, Tappara oli/on aina ainoa vaihtoehto. Isä (ja koko muukin suku myös äidin puolelta) kuitenkin oli Tampereelta ja isä pelasi jääkiekkoa Tapparassa ja Hilparassa. Ura jäi "ikuisen lupauksen" tasolle ja isän tie vei Porin seudulle, jossa meikäläinenkin syntyi ja kasvoi. Mutta ei tullut Ässä-fania. Isän taustasta huolimatta meillä ei oltu mitenkään fanaattisia jääkiekon suhteen ja vain silloin tällöin käytiin katsomassa Isometsässä joku peli. Pihapeleissä ja perämetsän jäillä mulla oli kuitenkin paitaan neulottu kirves ja selostuksissa vilisi sen ajan (80-luvun puoliväli) Tappara-suuruuksia. Siihen aikaan oli aika "helppoa" kannattaa nimenomaan sitä "iskän vanhaa seuraa"...

Lukion jälkeen muutin Turkuun opiskelemaan ja täällä asun yhä (kyllä: turkulainen Tappara-fani!?). Opiskeluaikoina ja työuran alussa seurasin aika kursorisesti lätkää, mutta saatuani lapsia ja vanhempieni muutettua takaisin Tampereelle innostus heräsi yhä voimallisemmin. Isän paluumuutto Tampereelle ruokki innostusta lähteä katsomaan Hakametsään kiekkoa samalla kun käytiin "mummolassa", ja samoihin aikoihin sain herätyksen hommata maksu-TV:tä SM-liigan seuraamista varten ja kekkasin ryhtyä netistä seuraamaan mm. tätä palstaa.

Viime vuosina onkin ollut hienoa kasvattaa kolmatta polvea ulkopaikkakuntalaisia Tappara-faneja: poika (5 v) kuuluu Tapsu-klubiin ja (ainakin vielä) kannattaa Tapparaa, vaikka eiköhän se turkulainen alakoulun piha kouluta Siperian tavoin vääräuskoisia...Mutta iskän aivopesu pyörii vuodesta toiseen, saa nähdä miten käy! Ihan mahtavinta tapparalaista kannattajakulttuuria on kun meidän perheen äijät (60 v, 36 v ja 5 v) istuu kolmestaan vierekkäin Hakametsässä ja huutaa tuomarille...tai siis kannustaa omia!

Turussa asuminen tekee fanituksesta hiukan haasteellista, mutta Hakametsässä käydään 5-10 kertaa vuodessa ja Turussa/Raumalla/Helsingissä silloin tällöin kun Tappara osuu kohdalle. TV:stä toljotetaan ne pelit mitä pystytään ja loput seurataan netistä, nettiradiosta tai tappara.fi-raporteista. Jos pahat lätkähimot iskee, livematsitarvetta tyynnytellään TuTon peleissä ja viljasiilollakin käydään pari kertaa vuodessa kun parempaakaan ei ole tarjolla...




Poissa junnu

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #5 : Lokakuu 23, 2010, 15:12:24 »
Olen itse moneen otteeseen meittinyt, miksi olen Tappara...:D Suurin syy siihen on ehkä ruotsissa tällä hetkellä.. ;o Silloin pienenä ala-aste ikäisenä aloin käymään Ilveksen ja Tapparan A-junioreiden pelejä katsomassa. Sieltä pelaajien joukosta nousi Mäntymaa suuresti esille. Sitten aina enemmän ja enemmän käytiin Mäntymaata katsomassa ja sitäkautta enemmän ja enemmän Tapparan peleissä. Ja kun Mäntymaa lähti oli Tappara tullut niin tutuksi, että siihen sitten jäätiin... :D
"on jengi jäällä jälleen taas maalilaulut soi
fanipaidan ylleen kun tatuoida vois "

Poissa 4_TRA

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 3246
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #6 : Lokakuu 25, 2010, 21:37:07 »
Ei mitään käsitystä tai mielikuvaa miksi Tappara. Jääkiekossa se nyt vaan on ainut jonka edesottamukset saavat reagoimaan. Sen toisenkin pelejä joskus  tuli katsottua mutta nyt on jo niin että eurot kuuluu mennä Tapparalle jos omakustanteinen lippu :)
Äiteenmaidossa ei o tullu mitään kun en o alkuperäisväestöä.

Poissa lassii

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #7 : Marraskuu 03, 2010, 18:01:20 »
Itellä on jäänyt semmonen juttu mieleen kun isä joskus sano, että ei teiän pojat oo pakko Tapparaa kannattaa vaikka hän kannattaa. No mitä ihmettä, sillon oli jos aate iskostettu niin syvälle takaraivoon ettei ois tullu mieleenkään kannattaa jotain muuta joukkuetta.

Isä vei mut ekan kerran halliin ku olin ehkä 10v. Muistan että peli päätty HPK:n voittoon 6-2 ja maalissa oli O´Neill. Sitten kun ikää tuli lisää niin tuli käytyä hallissa ihan kavereiden kanssa, siinä oli jotain pyhää  ;D

Nyt vanhemmiten kun ei enää tampereella asu on hallireissut jääny vähemmälle mutta luojan kiitos vuonna 03 indianapolisin F1 kisa oli myöhässä ja nähtiin telkusta Pirneksen maali ja juhlat!

Tänä syksynä tilasin Tapparan pelipaidan mitä oon himoinnu pikkupojasta saakka, yleensä seuraan pelit Urholta tai tekstiteeveestä se päällä  ;D

Poissa janneojanenonjumala

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1177
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #8 : Marraskuu 03, 2010, 18:30:24 »
Kaikki alkoi Rauman Äijänsuon hallissa n. 10-vuotiaana muistaakseni 76-77. Otteluna Lukko-Tappara enkä kannattanut siihen aikaan kaiketi mitään seuraa, vaikka Raumalle lyhin matka liigapaikoista onkin. Perheporukalla sinne mentiin, vaikka velipoikakin oli siihen aikaan Ässät-fani.
Pekka Marjamäki ainakin sai suihkukomennon jostain taklauksesta tai muusta ylilyönnistä ja taas kerran muistaakseni loppulukemat raumlaissil 9-3. Säälitti sen verta, että aloin naapurin tytön malliin kannattamaan Tampereen Tapparaa. Keväällä Lukko karsi sarjapaikasta ja Tappara nosteli kannua. Omalla paikkakunnalla kannatus menee suurinpiirtein Lukko 50% Ässät 40% ja loput sekalaisesti muita. Aina on tuntunut mukavalta kannattaa omaa ja samaa seuraa enkä koskaan vaihda vaikka mitä tapahtuisi.
Juniorina koulussa kannoin ylpeänä Tappara-takkia, olen pariin otteeseen kuulunut Fan Clubiin ja 2003 oli paikanpäällä hakamettässä final #2 seuraamassa parin Kärppäfanin kanssa 3-0 lukemiin päättynyttä matsia. Nykysellään 1-2 matsia Tampereella on käytännön syistä maksimi ja joskus Rauma-Pori akselilla vierasmatsi. Radio 95.7 netin kautta on tuki ja turva "etäkannattajalle".
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2010, 18:34:06 kirjoittanut janneojanenonjumala »

Poissa tomppa94

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 1348
  • Tappara.co --> Donizimo
    • Profiili
Vs: Miksi Sinä olet Tappara?
« Vastaus #9 : Marraskuu 03, 2010, 21:42:19 »
Hyvä idea!

No en oikeen tiedä, mutta eiköhän se lähtenyt siitä, kun iskäkin kannatti veli tosin kannattaa jokereita ja yritti saada minut kannattaa jokereita, kaukanahan se ei ollut, mutta ratkaisu tuli aika erikoisesti: samana päivänä molemmat joukkueet pelasivat Tappara voitti ja jokerit hävisit joten päädyin sitten tapparaan, enkä ole katunut!!! Ikäähän oli tuolloin 4 vuotta eli vuonna -98 loppuvuodesta tosin.. eli olin yli 4½ vuotias ja Tapparan Fan Clubiin minut liitettiin tossa -00 ja vieläkin ollaan! =)