Jääkiekkokeskustelu > Yleinen kiekkokeskustelu

Liigan tuomarit

<< < (24/71) > >>

Linden #16:
Siinä olen samaa mieltä jäsen #51:sen kanssa, että energia tulisi kohdistaa oikeisiin asioihin. Niihin, joihin voidaan vaikuttaa ja mitkä edesauttavat joukkuetta.
Siittä olen kyllä erimieltä, että kyllä tässä on koettu ainakin kahdessa ottelussa jonkinasteinen oikeusmurha. Ja tähän mennessä melko suoraan tuomarivirheet ovat maksaneet varovaisellakin matematiikalla meille kolme sarjapistettä. Tällä hetkellä nuo kolme pistettä nostaisivat Tapparan kuuden sakkiin. Suoraan play offs paikkaan. Toivottavasti tämä ei ole tilanne runkkarin jälkeen. Silloin voi tuntua aika ahdistavalta. Toki voidaan sanoa, että olisi ne pisteet voitu hävitä/voittaa muuallakin. Mutta ei se saisi näin mennä, että tuomariston takia muuttuvat sarjasijoitukset.

Tästä huolimatta laajalti kiekkoa seuraavissa piireissä ymmärrystä yli seurarajojenkin saanut Villen ja Jukan kritiikki kuitenkaan ei ratkaise ongelmaa. Liiga on tehnyt hyvin selväksi, että se ei aijo ottaa kritiikistä vaariinsa. Vaan vuosikausia jatkunut tuomareiden paapominen ja hyysääminen jatkuu myös tämän kauden loppuun. Toki kesken kauden liigankaan on paha mistään repiä parempia tuomareita, se on pidempi prosessi joskin välttämätön.
Nyt tulisikin tähdätä siihen, että kabineteissa tehdään jatkossa rajuja panostuksia tuomaritoiminnan uudelleen organisoimiseksi ja kehittämiseksi.
Eli minun mielestä asiaan saadaan parannusta ainoastaan sillä, että sitä oravaa huudetaan seurojen tasolta et-johtajalla ja sm-liigan johdolle, ennemmin kun niille seeproille siellä kentällä.


jukka823:
Tuomaritoiminta on huonontunut vuosi vuodelta. Ja nyt ollaan siinä tilanteessa ettei ole kuin kaksi "kunnon" tuomaria.
Levonen ja Favorin. Koko alkukauden on tullu tuomareilta todella pahoja mokia. Moni joukkue kärsiny ja osa hyötyny. Mutta sama ei voi/saa jatkua pudotuspeleissä. Olisi muutenkin hyvä päivittää noita Sm-liigan/tuomareiden sääntöjä. Esim. Pitäisin hyvänä et saisi videolta tarkistaa korkeallamailalla tehdyn maalin.
 
No oli miten oli niin Sm-liiga on ammatilaisliiga oppipoika tuomareilla! Pitäisi olla myös ammattituomarit

#51:

--- Lainaus käyttäjältä: Linden #16 - Joulukuu 05, 2012, 11:10:50 ---Siinä olen samaa mieltä jäsen #51:sen kanssa, että energia tulisi kohdistaa oikeisiin asioihin. Niihin, joihin voidaan vaikuttaa ja mitkä edesauttavat joukkuetta.
Siittä olen kyllä erimieltä, että kyllä tässä on koettu ainakin kahdessa ottelussa jonkinasteinen oikeusmurha. Ja tähän mennessä melko suoraan tuomarivirheet ovat maksaneet varovaisellakin matematiikalla meille kolme sarjapistettä. Tällä hetkellä nuo kolme pistettä nostaisivat Tapparan kuuden sakkiin. Suoraan play offs paikkaan. Toivottavasti tämä ei ole tilanne runkkarin jälkeen. Silloin voi tuntua aika ahdistavalta. Toki voidaan sanoa, että olisi ne pisteet voitu hävitä/voittaa muuallakin. Mutta ei se saisi näin mennä, että tuomariston takia muuttuvat sarjasijoitukset.

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä ja ei. Tuo ensimmäinen Jyväskylän peli olisi pitänyt hoitaa, tuomareista huolimatta, joten väärästä tuomiosta (case Leimu) huolimatta laittaisen suuremman syyn joukkueen "housuunpaskomisen" piikkiin. Toki, Ahtolan maali hylättiin väärin perustein, muttei tuokaan ollut ensimmäinen kerta tällä kaudellakaan, kun tuomari viheltää tilanteen liian hätäisesti poikki. Toisessa JYP-pelissä Ellerin korkea ratkaisi ottelun ja tämä on se suurin väärys kenties. Tapparalla siis kuuluisi olla 2 pistettä enemmän. Jokerit-pelissä Malisen jäähy oli ymmärrettävästi vihelletty. Niemisen tilanteessa jäähy tuli nimen perusteella ja sitä ei olisi saanut Niemisen lisäksi kuin Jarkko Ruutu. Tuo "tahaton" maalivahdin ajo on Niemisen bravuuri ja tuomarit tietävät sen varsin hyvin, joten en tuotakaan oikeusmurhana pitäisi, vaikka väärin vihelletty se mielestäni olikin. Vain Nieminen osaa sanoa oliko maalivahtiin törmäys tahaton vai "tahaton". Barkovia huitaistiin ja Jokerit teki ratkaisumaalin, mutta noita huitomisia menee otteluissa läpi harva se kerta. Toisaalta myös Barkovin omaa hölmöyttä, ettei kiekkoa purkanut ajallaan. Muutenkaan Tappara ei olisi enää maalia ehtinyt tehdä ja rankkarit ovat arpapeliä, joten Jokerit-pelissä tuomareiden takia menetettiin max piste. Eli 2-3 pistettä pitäisi tällä hetkellä olla enemmän ja varmasti tiukassa sarjassa jokainen piste on tärkeä, mutta kuten jo sanoin, niin heikosti käy joukkueelle, jos se näitä jäisi pitkäksi aikaa vatvomaan, joten hyvä olisi myös kannattajien mennä jutimaisesti eteenpäin.

Sitä myös yritän sanoa, että jotkut tuntuvat oikeasti uskovan, että tuomareilla on joku kamala salaliitto Tapparaa vastaan, mihin en itse kyllä pätkääkään usko. Virheitä tulee muissakin peleissä ja Tappara ei ole ainoa tuomareista kärsinyt joukkue tänä kautena. Valitettavaa, jos joka ottelun jälkeen tuomareista keskustellaan enemmän kuin itse ottelusta. Toki, muutosta on hyvä vaatia, mutten henkilökohtaisesti usko, että ammattituomarit olisivat mikään ratkaisu. Edellä oli jo todettu, että tuomarit viheltävät heille annetun ohjeistuksen mukaan, joka on aivan hanurista. Sääntöjen mukaan siis mm. Nieminen vs Tikkanen -tilanne oli täysin oikein tuomittu, vaikka jokainen tietää, ettei Nieminen tilanteessa mitään väärää tehnytkään. Ongelma on siis paljon syvemmällä kuin vain tuomareissa, joten en itse jaksa kohdistaa energiaani tuomareista marisemiseen. Tämän ei ollut tarkoitus olla mikään tuomareiden puolustuspuhe, mutta on inhimillistä, että virheitä sattuu ja tällä kaudella Tappara on kärsinyt niistä kenties eniten. Piste.

grassinen:
http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/smliiga/uutiset.shtml/2012/12/1669385/sm-liiga-yritti-varvata-nhl-tuomareita

Niinno otsikko kertoo jo, kiva kun on edes yrittäneet, mutta eipä niitä tänne saa tuolta, mutta jotain tuomari työskentelylle on tehtävä ja sääntökirjaa pitäis päivittää IMO.

grassinen:
Oliko tää pastettu jo tänne vai ei? No pistetään nyt ainakin heti ylimmäks, loistovideo tuomaroinnista :)
http://www.youtube.com/watch?v=_T-0gt5r93o

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta